Gå direkt till textinnehållet

Eric Rosén: ”Aftonbladet Malmö är ingen rewrite-sajt”

Sydsvenskan anser att Aftonbladet borde skämmas för sin nya Malmösajt, på grund av alla rewrites av Sydsvenskans inlåsta artiklar. Eric Rosén, biträdande redaktör på Aftonbladet, ser inget skäl att byta strategi.

I en artikel på bloggsajten Medium går Sydvenskans redaktionella utvecklingschef Mattias Pehrsson till hård attack mot Aftonbladet, med anledning av kvällstidningens nya Malmösajt som startade den 2 september. Enligt beräkningar som Pehrsson har gjort är 50 procent av alla artiklar på Aftonbladet Malmö rewrites, och fyra av tio rewrites har sitt ursprung i Sydsvenskan.

”Var fjärde artikel som Aftonbladet publicerar på sin lokalsajt för Malmö hämtar de hos Bonnier”, skriver Mattias Pehrsson i inlägget.

”Så vad göra? Starta en gratis rikssajt som metodiskt skriver av allt plusmaterial på Aftonbladet?” skriver Mattias Pehrsson och anser att ”Aftonbladet borde skämmas” och att Sydsvenskan/HDs vd Anders Eriksson borde skicka ”en fet faktura”.

Annons Annons

Eric Rosén, biträdande redaktör på Aftonbladet slår ifrån sig kritiken.

– Medier rewritear varandra varje dag. Bonniermedier rewritear Aftonbladet, och det får de gärna fortsätta med, säger Eric Rosén.

– Att vi ska skämmas för vår Malmösatsning är rätt magstarkt. Vi är stolta över vår satsning. Vi vill göra en jättebra lokalsajt med ett starkt eget innehåll och det tycker vi att vi har lyckats med. Det viktiga för oss är att när vi rewritear använder vi ett eget språk och ger tydlig cred. Tittar du på Aftonbladets Malmösajt ser du att det inte är en rewrite-sajt, även om vi har avtal med både Omni och TT.

Den här kritiken liknar den som riktats mot public service, att de publicerar rewrites på inlåsta artiklar och skadar kommersiella mediers affärsmodell. Vad tänker du om det?
– Vi har inte det uppdrag som public service har med en särskild formulering om hänsyn till kommersiella och lokala medier. Vi verkar på samma marknad som Sydsvenskan, på samma premisser. Men vi vill inte ha någon konflikt med de lokala tidningarna, utan mycket hellre samarbete.

Är något av ert lokala Malmömaterial inlåst bakom Plus?
– Nej, det lokala materialet är i huvudsak inte inlåst.

Men verkar ni då verkligen på samma marknad? Ni ska ju tjäna pengar på annonsintäkterna, medan Sydsvenskan numera ska tjäna pengar på digitala prenumerationer.
– Vi verkar på samma mediemarknad, och även om affärsmodellerna skiljer sig åt så är båda ute efter annonsintäkter och läsarintäkter.

Så ni ser inga problem med antalet rewrites och ni tänker inte förändra något i arbetssättet med anledning av det här angreppet från Sydsvenskan?
– Nej, jag ser ingen anledning att ändra något omedelbart, även om jag är övertygad om att vår lokalsatsning kommer att utvecklas och förändras hela tiden.

Fler avsnitt
Fler videos