Digitala läsarintäkter lyfter morgonpressen
Morgonpressens totala intäkter ökade med två procent under tredje kvartalet. ”Mycket på att vi har passerat botten för morgonpressen under denna lågkonjunktur”, skriver TU.
De samlade intäkterna från läsare och annonsörer ökade med två procent under tredje kvartalet 2025, jämfört med samma period i fjol, visar ny statistik från Tidningsutgivarna (TU). Bakom ökningen ligger en kraftig tillväxt i digitala läsarintäkter.
”Lågkonjunkturen och en förändrad annonsmarknad har länge tärt hårt på branschen och det är därför väldigt glädjande att se att utvecklingen för morgonpressen nu går åt rätt håll. Djupdyker man i siffrorna ser man att det är i morgonpressens digitala kanaler ökningarna sker, och procentuellt sett är ökningarna störst hos landsortspressen”, säger TU:s vd Johan Taubert i ett pressmeddelande.
Det var den största intäktsökningen under ett enskilt kvartal på tre år. Dessutom har intäkterna ökat de två föregående kvartalen, även om ökningen då var under 1 procent.
”Med tre kvartal i följd av ökande intäkter och en uppåtgående kurva nu under tredje kvartalet, tyder mycket på att vi har passerat botten för morgonpressen under denna lågkonjunktur”, skriver TU.
- De totala läsarintäkterna ökade med 42,1 miljoner kronor till 1609,1 miljoner kronor under tredje kvartalet 2025. En ökning på 3 procent.
- Annonsintäkterna minskade med 1,6 miljoner kronor till 490 miljoner kronor under tredje kvartalet 2025. En minskning på 0,3 procent.























