Gå direkt till textinnehållet

De tog hem tidskriftspriserna

Kamratposten tilldelades Sveriges Tidskrifters Stora pris på Tidskriftsgalan under torsdagskvällen. Fokus blev Årets tidskrift i populärpresskategorin.Här är listan med alla vinnare.

Kamratposten tilldelades priset med motiveringen: "Med ett tydligt fokus på läsarna och med en glädjande könsneutralitet har tidskriften i mer än 100 år väckt läslust och varit inkörsporten till papperstidningsläsning för en ny generation. I en tid där vi översköljs av reklambudskap och produktplacceringar står tidskriften fast vid sin reklamfria linje. Med en genomtänkt och god journalistik utgör tidskriften ett välkommet och viktigt reservat för vetgiriga, intresserade och engagerade barn."

Övriga vinnare:

Årets tidskrift, fackpress:
Tidskriften Betong, med motiveringen: "En helgjuten upplevelse som får tristessens symbol att svänga, Tidskriften Betong."

Annons Annons

Årets tidskrift, populärpress:
Fokus, med motiveringen: "Genom att plöja mittfåran lite djupare hittar årets vinnare det som ingen annan hittat och för upp det till ytan. För sin envetna ambition att fördjupa och förklara går priset till Fokus."

Årets tidskrift, digitala medier:
Chef.se, med motiveringen: "Alltid aktuell och tydlig. Den här sajten har bredd och djup med reportage, egna tjänster och guider, dessutom tillgängligt på ett kommersiellt smart sätt. Hos Årets digitala tidskrift märks det att ledarskap handlar om människan. Vinnare är Chef.se!"

Årets journalist:
Staffan Heimerson och Niclas Hammarström, Magazine Café, med motiveringen: "Orden, bilderna och scenerna lämnar oss aldrig. Nioåriga Alladin som samlar patronhylsor på gatan med svarta händer, läkaren som berättar att det är mer än förgängliga ting som brunnit. ”Även våra själar har bränts”. Med 18 sidor texter och bilder tar de oss med till Syrien idag – en av vår tids största humanitära katastrofer. Här låter de oss följa med till människorna som lever med döden ständigt närvarande och beskriver deras verklighet och vanvettiga vardag under en veckas tid. Staffan Heimerson och Niclas Hammarström tilldelas utmärkelsen Årets journalist för Infernot inifrån. Årets mest skrämmande och viktigaste reportage."

Årets krönikör:
Charlotta Hemlin, Lärarnas Tidning, med motiveringen: "Med kraftfulla krokodilkäftar fångar hon läsaren direkt och obönhörligt. Intresset är väckt. Och nu bara måste vi följa med genom hennes insiktsfulla, lustfyllda tankar och resonemang om det absolut viktigaste vi har: krönikörens vardag, allas vår framtid. Vi älskar hennes lustfyllda språk och hoppas att hon inspirerar många av sina adepter att nå samma språkliga höjder som hon själv. Årets krönikör är Charlotta Hemlin, på Lärarnas Tidning."

Årets omslag:
Hemslöjd med motiveringen: "Med ett urgammalt ämne ska smart förnyelse till för att överraska och övertyga läsarna om att det hänt något radikalt nytt. Årets omslag har i alla sina komponenter byggts med handens skicklighet och tankens briljans. Det har gjorts av Hemslöjd."

Årets omgörning:
Föräldrar & Barn med motiveringen: "Befriande fri från storförlagens massformproduktion med största omsorg i varje detalj och utsökt rytm från första sidan till sista. En plats bland de finast formgivna tidskrifterna har omgörningen gett Föräldrar & Barn."

Årets innovativa satsning:
Nöjesguiden, c/o Nöjesguiden med motiveringen: "Vi har en vinnare i världsklass: en tidskrift som satt i system att kliva ur sin redaktion och möta läsare, partners och annonsörer på ett genomtänkt, naturligt och engagerande sätt. Årets vinnare är den kreativa Nöjesguiden, för det smarta eventet c/o Nöjesguiden!"

Årets skoltidskrift:
Cumulus med motiveringen: "Snygg! Otroligt proffsig i såväl bildval som engagerande välskrivna texter. Kvinnligt, manligt, brett och smalt blandas på ett friskt sätt. Tidningen väcker lust och passion. Vinnare är Cumulus."

Årets AD:
Johanna Jonsson, Vi Läser, med motiveringen: "Det är jämt mellan årets kandidater och det som till slut får oss på fall är inte den mest omstörtande designen utan en fingertoppskänsla för vad varje sida kräver för att bli läst. Det här är oväntad form för kulturkoftor, den är modern, fantasirik och får juryn på mycket gott humör. Vinnare i klassen Årets AD är Vi Läsers Johanna Jonsson."

Årets genombrott:
Camilla Björkman, Driva Eget, med motiveringen: "För att ha parat sitt eget varumärke med ett av de svenska tidskrifternas starkaste, och därmed inte bara ha tagit ett nytt karriärsteg, utan dessutom antagit utmaningen att förnya entreprenörsbranschens ansikte och leda en klassisk titel mot nya framgångar. Priset för Årets genombrott går till Camilla Björkman, Driva Eget."

Årets annonssäljare:
Ylva Sjölund, Aller media. Årets Annonssäljare utses via juryurval och en omröstning bland de ca 200 medierådgivare som genomgått Sveriges Tidskrifters utbildning Diplomerad Tidskiftsrådgivare.

Årets medierådgivare:
Malin Helldin, Starcom, med motiveringen: "Pristagaren utses via juryurval och en omröstning bland de ca 400 annonssäljare som går Sveriges Tidskrifters annonssäljarutbildning Mediakompetens."

Fler avsnitt
Fler videos