Anklagad för sextrakasserier kom inte till tals

26 oktober, 2017

MEN-beslut En chef på Migrationsverket anklagades för sexuella trakasserier och ekonomisk brottslighet i flera Hälsingetidningar, som klandras för att inte ha gett honom möjlighet att bemöta alla anklagelser.

Pressens Opinionsnämnd klandrar i tre olika beslut Söderhamns-Kuriren, Hudiksvalls Tidning samt Helahalsingland.se för flera sampublicerade artiklar om misstankar som riktats mot en namngiven chef på Migrationsverket. Artiklarna som PON klandrar publicerades under sommaren 2016, medan tidigare publicerade artiklar lämnas utan åtgärd eftersom anmälningarna rörande dessa kommit in för sent.

I de tidigare artiklarna framkom att mannen hade anklagats för sexuella trakasserier mot kolleger. Uppgifter om misstänkt ekonomisk brottslighet hade också publicerats. I de senare artiklarna låg fokus på misstankarna om ekobrott, men de påstådda trakasserierna nämndes också.

Allmänhetens Pressombudsman (PO) och Pressens Opinionsnämnd (PON) anser att det har varit försvarligt att berätta om anklagelserna och att publicera mannens namn, mot bakgrund av hans ställning på myndigheten.

Däremot menar såväl PO som PON att tidningarna inte gett honom tillräckliga möjligheter att bemöta anklagelserna. Man har varit i kontakt med mannen flera gånger, och han har avböjt intervju. Men enligt POs och PONs utredning tog man inte kontakt inför varje enskilt publiceringstillfälle och erbjöd mannen att bemöta uppgifterna varje gång. Därför klandras tidningarna.

Besluten i PON var dock inte enhälliga. Tre ledamöter har lämnat skiljaktig mening och menar att tidningarna borde frias eftersom det finns uppgifter från tidningarna om att sådana kontakter faktiskt tagits, något som förnekats av anmälaren.

MEN-beslut

Senaste numret

Prenumerera

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet




Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies