ABs journalister kritiserar smygreklam på egna sajten
Ordföranden i Aftonbladets fackklubb, Jenny Ågren, kritiserar i lördagens P1 Medierna de artikelliknande annonserna på Aftonbladet.se.- Vi tar helt avstånd från hur man försöker smyga in reklam i vårt redaktionella material, säger hon.
Företaget MiniMedia, som ingår i Aftonbladet-koncernen, säljer artikelliknande annonser på aftonbladet.se. Sedan ett år så har Aftonbladet så kallade partnersajter. I en ruta förklaras att texten är en annons, men det förekommer att tidningens logga ligger i topp, tillsammans med till exempel Volvos.
Nu marknadsförs dessutom ett nytt annonsformat på aftonbladet.se, en snabbare variant av partnersajterna. Säljare har hört av sig till potentiella annonsörer och utgett sig för att vara från aftonbladet.se.
Den nya tjänsten, Media Update, marknadsförs med löfte om att annonsörens "nyhetstext" kommer att bli läst av tusentals människor och att man har "18 journalister som är specialister på att hjälpa företag och organisationer med redaktionell kommunikation på webben".
Fackklubben på Aftonbladet är kritisk till den nya tjänsten. och Jenny Ågren, ordförande i journalistklubben, säger till P1 Medierna att Media Update är helt nytt för klubben, och någon man ska ta upp med ledningen i nästa vecka.
Hon är kritisk till det hon sett hittills i marknadsföringen av tjänsten.
– Vi tar helt avstånd från hur man försöker smyga in reklam i vårt redaktionella material, att man försöker göra annonser så de ser ut som att det är journalister på Aftonbladet som skrivit dem. Det undergräver vår journalistiska trovärdighet – det är inte OK, säger Jenny Ågren till Medierna i P1.
Sigge Ennart, chef för Aftonbladets sajt, förklarar för Medierna att han inte vill blanda ihop annonser med journalistik.
– Om inte läsaren ser skillnaden är det definitivt ett jätteproblem. Trovärdigheten är grunden för alla medieföretag. Vi kommer att se till att det är en tydlig skillnad, det ligger i allra högsta grad i vårt intresse, säger han.