Bosse Svensson: : Hoten mot journalistiken
Utvecklingen står inte still. Omvärlden rör sig. Frågan är vad vi utgivare och journalister drar för slutsatser av detta.
När Journalistförbundet samlas till kongress vore det förmätet av mig som redaktör och utgivare att ens försöka sätta frågor på agendan.
Låt mig i stället vädra förhoppningen om en konstruktiv framtidsdebatt när journalisternas fackliga företrädare tar sats för en ny kongressperiod.
Jag vill peka på tre långsiktiga hot mot de intäkter som är basen för vår existens som oberoende kvalitetsmedier. Eller om man så vill hot mot de samlade resurserna för kvalitetsjournalistik.
* 1. Ny konkurrens på traditionella områden
Jag tror att den nya konkurrensen måste diskuteras i många former. Den traditionella pressen utmanas inte bara av nya medieslag utan också av nya tryckta medier som urholkar delar av den intäktsbas som många traditionellt tagit för säker. Bostadsannonser och bilannonser är ett aktuellt exempel. Frågan blir: Vad kan Journalistförbundet göra för att underlätta nya smarta samarbeten tidningar emellan, i eller utanför koncerner, för att med gamla medel möta den nya konkurrensen?
* 2. Mediekonvergensen
Jag tror att mediekonvergensen bara är i sin linda. Medan de svenska journalisternas fackliga företrädare fortfarande ifrågasätter rätten att samarbeta om att arkivera de fast anställda medarbetarnas material digitalt så galopperar den tekniska utvecklingen förbi oss.
De flesta redaktioner jobbar idag med parallella processer för att klara ett flertal publiceringsformer. Nätet är i dag inte ett medieslag, utan en växande distributionskanal för rörlig bild, radio och traditionell webb-tidning. Läsaren/tittaren väljer bland det vi journalister skapar och levererar.
Se på Aftonbladet, Smålandsposten, Expressen eller Dagens Industri. Se (eller hör) den integrererade radiostudion i Växjö, TV- redaktionerna i Stockholm eller Östersund, läs bloggarna i Skellefteå eller Malmö. Alla med basen i de traditionella tidningarna. Frågan blir: Vad är Journalistförbundet beredda att göra för att bidra till att teknisk utveckling ska få bli en konkurrenskraftig publicistisk möjlighet?
* 3. Materialrofferiet
Jag tror att det ostrukturerade materialrofferiet på nätet riskerar att ta sig alltmer uppseendeväckande former. Agenter och sökmotorer av alla tänkbara slag etablerar sig redan idag som de nya mellanhänderna som förädlar och tjänar pengar på det tidningarna lagt resurser på och journalisterna skapat, medan branschen står bakbunden av en otidsenlig ordning för upphovsrätten.
Frågan blir: På vilket sätt vill Journalistförbundet se till att tidningsföretagen får rimliga möjligheter att åtminstone få konkurrera om de nya intäkterna på lika villkor?
När Tidningsutgivarna inför de senaste kollektivavtalsförhandlingarna pekade på upphovsrätten som den viktigaste förhandlingsfrågan var det inte, som en del tycks tro, en maktfråga utan en renodlad framtidsfråga.
Det fanns (och finns) ett hårt tryck underifrån att hitta en överenskommelse som gör det möjligt för tidningsföretagen att ta upp kampen med den nya konkurrensen. Det fanns också en mycket stor skepsis till ordningen med fortsatta lokala förhandlingar. Från mitt perspektiv (på väg in i egna centrala förhandlingar) finns det inget i den skepsisen som var ogrundat.
Det återstår att se vad som händer innan vi ska träffas för nya förhandlingar. En sak är dock säker. Utvecklingen står inte still. Omvärlden rör sig. Frågan är vad vi utgivare och journalister drar för slutsatser av detta.
chefredaktör Östersunds-Posten,
vice ordförande Tidningsutgivarna