Gå direkt till textinnehållet

Våldtäktsmän hängs ut på nätet

Den brittiska tidningen News of The World fick hård kritik efter att ha publicerat namn och bild på pedofiler. På en hemsida på internet finns samma typ av information om svenska sexualbrottslingar.

Den brittiska tidningen News of The World fick hård kritik efter att ha publicerat namn och bild på pedofiler. På en hemsida på internet finns samma typ av information om svenska sexualbrottslingar.

På den aktuella hemsidan finns namn, foto, personnummer, adress och telefonnummer till personer i Sverige som påstås ha våldtagit kvinnor och begått sexbrott mot minderåriga. Bakom hemsidan ligger en grupp som kallar sig Scumwatchers. De började lägga ut informationen för ett år sedan men har flera gånger blivit avstängda från internet.

Förra veckan kom de åter ut med sin hemsida på internet. Där finns förövarna vid den uppmärksammade gruppvåldtäkten i Skogås, foton på personer som begått sexualbrott och dömts till psykiatrisk vård etcetera.

Annons Annons

I lagens mening utgör uppgifterna tveklöst förtal. Tidningen Flashbacks ansvarige utgivare har dömts för förtal för likartad publicering.

Scumwatchers motiverar publiceringen med att folk har rätt att veta till exempel om deras barnvakt är pedofil.

En av de namngivna på hemsidan är en 47-årig man som gjorde sig skyldig till ett sexbrott för 14 år sedan. Han säger till Aftonbladet att han då begick ett fruktansvärt misstag som han djupt ångrar och att han numera lever ett helt annat liv.

Det höjs ibland krav på att medierna borde ägna sig åt den här typen av publiceringar. En omröstning på Aftonbladets hemsida visar att 78 procent av de 21000 som röstat stöder Scumwatchers. Scumwatchers hemsida har haft nära 100 000 besök.

sw@sjf.se

Fler avsnitt
Fler videos