Gå direkt till textinnehållet

TV4-stationer säljer programtid

SPONSRING TV4 Botnia erbjuder kommuner i Västerbotten att vara med och sponsra program under en sommarturné.

SPONSRING TV4 Botnia erbjuder kommuner i Västerbotten att vara med och sponsra program under en sommarturné.

Karin Lundkvist, informatör vid Skellefteå kommun, deltog i ett möte med en säljare från TV4 Botnia. Säljaren ska då ha gjort klart att man gör ett program om kommunen, enbart om kommunen betalar sponsorpengar.

– Säljaren hade med sig en video som visade hur det redaktionellt utformade programmet skulle kunna komma att se ut. Det var mer av säljmaterial än våra egna marknadsförings- videor, anser Karin Lundkvist som också hävdar att TV4 Botnia erbjöd henne möjligheter att påverka det redaktionella innehållet.

Annons Annons

Skellefteå kommun har dock beslutat att man inte bekostar satsningar där reklam och redaktionellt material riskerar att blandas samman. Med den motiveringen tackade man nej till förslaget.

Gunnar Hofverberg, redaktionschef vid TV4 Botnia, tillbakavisar att kommunerna skulle kunna bestämma över redaktionen.

– Redaktionen har alltid sista ordet men vi samarbetar med kommunerna som får ge förslag till vad som ska tas upp i de sponsrade programmen. Innehållet ska vara lättsamt och spegla aktiviteter som till exempel festivaler. Vad som sen sänds blir en avvägning mellan publikens och kommunens intressen.

Skulle det finnas skäl att granska de sponsrande kommunerna kan det enligt Gunnar Hofverberg ändå göras men den typen av inslag kommer att placeras i nyhetssändningarna.

Benny Lundgren, VD för Storumans kommunala näringslivsbolag, har sagt ja till sponsrade program. Mot en ersättning av 10 000 kronor per dag sänder TV4 Botnia i sommar från Storumans kommun.

Enligt Benny Lundgren har TV-stationen deklarerat att redaktionen har sista ordet vad gäller innehållet men han är ändå helt övertygad om att programmen kommer att visa en positiv sida av kommunen.

– Jag vill sen kunna köpa programmen för att använda dem i vår marknadsföring. Jag föreställer mig att det här blir bra reklam för kommunen.

Karin Wiechel, ordförande i TV4 Botnias journalistklubb, är tveksam till sponsrade program.

– De gör att man riskerar att få såna här typen av diskussioner.

Även TV4 Norrbotten kommer i sommar att arbeta med sponsrade program i kommunerna.

– Men kommunerna får inte påverka ett smack av innehållet, uppger redaktionschefen Olov Carlsson.

Fler avsnitt
Fler videos