Gå direkt till textinnehållet

Tjejtidningen Frida läggs ned

Aller Media lägger ned tidningarna Frida och Baaam.

Frida, som grundades 1981 och riktar sig till tjejer mellan 12 och 18 år, upphör från årsskiftet. Baaam, som lanserades 2017 som en digital tidning riktad till kvinnor mellan 20 och 35 år, läggs ned den 1 mars 2022. Det uppger Aller Media i ett pressmeddelande.

– Såväl Baaam som Frida har de senaste åren gjorts av en liten och fantastiskt engagerad och kompetent redaktion. Samtidigt ser vi att våra digitala varumärken behöver ännu större räckvidd, starkare kännedom och massor av kvalitetsinnehåll för att vara lönsamma. Där har andra varumärken kommit längre. Vi har valt att avveckla Baaam och Frida dels för att satsa ännu mer på större varumärken, dels på vår stora influenceraffär där vi ser att vi når den unga målgruppen framgångsrikt, säger Cia Jansson, lifestylechef på Aller media.

Berörda medarbetare har erbjudits andra befattningar inom organisationen uppger Aller Media.

Annons Annons

– Beslutet är ett led i Aller Medias strategi där vi nu renodlar vår varumärkesportfölj och satsar på de varumärken som har störst potential. Det är naturligtvis tråkigt att lägga ner två varumärken – samtidigt är det glädjande att vi nu kan satsa mer på flera andra av våra djupt uppskattade varumärken, säger Lotta Cederbom, koncern-vd Aller Media.

Fler avsnitt
Fler videos