Gå direkt till textinnehållet

Skeptiska reaktioner på nya kommissionen

Nyheten om den privata public service-kommissionen har möts av kritik på sociala medier och i bloggar. Projektets avsikt ifrågasätts. 

Som Journalisten tidigare berättat har några av Sveriges största mediekoncerner gått samman för att granska public service roll och framtid. Själva kallar de projektet för "Public service-kommissionen". Kommissionen har en budget på 1 600 000 kronor, en kostnad som delats av initiativtagarna TU, Bonnier, Mittmedia, Schibsted Sverige och Bauer Media Group (tidigare SBS).

Kommissionen har också anlitat en kommunikationsbyrå för att hjälpa till i projektet.

Men beskedet om de privata företagens nya granskning har fått långt ifrån ett hjärtligt mottagande. Flera journalister och mediedebattörer har varit kritiska i sociala medier och i bloggar.

Annons Annons

Aftonbladets Daniel Swedin skriver på Twitter: ”Så den privata public service-utredningen är ett beställningsjobb som ska komma med förslag på hur ps kan krympas?”

Mediedebattören Joakim Jardenberg skriver följande på sin blogg: ”Min uppfattning är […] att man redan har bestämt huvuddraget i vad kommissionen ska komma fram till – att public service är ”marknadsstörande””.

Marcus Melinder, redaktionschef på Norran, skriver på sin blogg: ”Under mina år i den här branschen (huvudsakligen vid lokala medier) har jag aldrig hört att public services närvaro skulle vara ett stort problem för den lokala affären”

Fler avsnitt
Fler avsnitt

Senaste numret

Lotta Ilona Häyrynen på Nationalmuseum på omslaget till Journalisten nr 5/2025.
Fler avsnitt