Gå direkt till textinnehållet

Schibsted skiljer mellan köpsajter och medier

Mediekoncernen Schibsted organiserar om i sin bolagsstruktur. Medierna och köp- och säljsajterna skiljs åt.

Den svensk-norska koncernen meddelade igår att den delas upp i två divisioner: marketplaces och media. I mediedelen, med svenska Aftonbladet och Svenska Dagbladet samt norska VG och Aftenposten, placeras  också tillväxtbolagen: bland dem Omni, Lendo, Prisjakt och Let's Deal.

Köp- och säljsajterna Blocket och norska Finn har stått för de stora vinsterna inom koncernen, medan medierna gått sämre. Men Schibsteds Sverigechef Raoul Grünthal, som blir chef för mediedivisionen, avfärdar i en intervju med Resumé att uppdelningen skulle vara ett första steg mot en försäljning av mediedelen.

”På kort och mellanlång sikt är det snarare tvärtom. Om vi inte gjort den här förändringen hade vi haft svårt att fokusera på olika delar samtidigt. Vi bygger för att ha fokus på marketplaces å ena sidan, och de publicistiska produkterna och tjänsterna å andra sidan. Vi kommer även i den nya strukturen att samarbeta mellan de olika divisionerna”, säger Grünthal till Resumé.

Annons Annons
Fler avsnitt
Fler videos