Gå direkt till textinnehållet

Reklamköpen fortsätter sjunka

Reklaminvesteringarna fortsätter att ligga på låga nivåer. För kategorin tv var förra månaden den sämsta januari sedan 2010.

Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad hur mycket pengar som investerats i medier via dess medlemsföretagen, som hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer.

Den senaste statistiken visar ingen ljusning på pandemiårets kraftiga reklamtapp. Medieinvesteringarna minskade med 18,4 procent i januari jämfört med januari 2020, och hamnar på den svagaste noteringen för en januarimånad sedan 2010. Onlinevideo och sociala medier ökade dock, med 5,8 respektive 1,3 procent.

Tv-köpen sjönk kraftigt och har inte varit så låga sedan 2010, enligt Sveriges Mediebyråer. Backade gjorde även samtliga tidningskategorier, radio och tidskrifter.

– Bortsett från bio är det tryckta medier som drabbas hårdast. Printinvesteringarna rasade från redan låga nivåer och den samlade nedgången landade på 34 procent. Under januari 2021 investerades print för drygt 50 miljoner kronor, motsvarande siffra för bara sju år sedan var 200 miljoner, säger Jochum Forsell på Hear Mediebyrå i en kommentar.

Han menar att det finns stor anledning för medieägare att känna oro inför 2021:

– Annonsörerna är mycket försiktiga vid ingången av året, och annonsvolymer och priser faller snabbt. Om inte myndigheter och vaccineringar mildrar pandemin inom kort kommer många medier att få stora bekymmer.

Fler avsnitt
Annons
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.