Gå direkt till textinnehållet

”På Metro finns det fantastiska människor, och så finns det en del som är helt totalt useless”

Samma dag som beskedet om att cirka 20 anställda sägs upp på Metro och bara fyra journalister blir kvar i tidningsbolaget uppger Metros ägare Christen Ager-Hanssen att ett skäl till att så många sägs upp är att en del journalister varit illojala: ”Man måste dra upp det med roten, det är det man har gjort på Metro.”

Journalisten berättade i morse om dråpslaget mot Metros redaktion, där cirka 20 anställda varav ett tiotal journalister sägs upp. Journalistförbundets vice ordförande Tomas Backlund kritiserar i en intervju med Journalisten ägaren Christen Ager-Hanssen för hans uttalanden tidigare i veckan, och för att personalen inte informerats tidigare om det förestående sparpaketet.

När Journalisten når Christen Ager-Hanssen, som är ägare i och vd för Custos som äger Metro, avfärdar han kritiken.

– Jag har rekommenderat styrelsen att fatta ett beslut, det är en helt annan sak än att fatta beslutet.

Annons Annons

Det är ju samtidigt tydligt att din rekommendation har lett fram till beslutet, eller hur?
– Det var bara rådgivning, det var upp till styrelsen att fatta det beslutet.

Men hade det inte varit mer respektfullt mot personalen att se till att de fick information innan du uttalade dig i medier?
– Varför ska jag göra det? Jag ska väl inte informera personalen om mina idéer innan något beslut är fattat?

Du är ju Metros ägare, det du säger spelar ju roll för de anställda…
– Jag kan säga så här. Jag har släppt Metro helt. Jag jobbar inte med Metro idag, jag kommer inte att jobba med Metro i framtiden. Jag är inte intresserad av att lägga all min tid på papperstidningen, eller något annat. Jag är helt ointresserad.

Journalistklubben på Metro kritiserar beslutet att det nya bolag där några journalister kan erbjudas anställning inte kommer att ha kollektivavtal. Vad säger du om det?
– Jag tror inte på kollektivavtal i så små företag. Kollektivavtal är så pass begränsande. Det funkar kanske i ett jättestort företag. Men om du ska vara alert måste du kunna göra förändringar och vidta åtgärder, och på grund av förtursreglerna är kanske de som inte är bäst lämpade de som får stanna kvar.

Fast det är ju inte kollektivavtalet som stadgar hur uppsägningar ska gå till, det är Lagen om anställningsskydd …
– Det är bättre att vara fri, ta bort alla fasta tjänster och köpa in tjänster. Då kan du förhandla om pris och det skapar en mycket bättre flexibilitet, och den flexibiliteten måste du ha om du ska kunna konkurrera idag.

Men man kan ju ha ett kollektivavtal för de anställda och fortfarande köpa in tjänster utifrån?
– Jag tycker inte om kollektivavtal, det är min åsikt. Det är begränsande och omodernt och fungerar inte i ett entreprenörsdrivet företag.

Kommer Metro att finnas kvar?
– Jag är inte intresserad av Metro. Jag kommer inte att engagera mig i Metro. Det är andra som har det ansvaret.

– Det hade varit kul om Metros anställda hade fått verksamheten att gå runt. Men det måste vara lönsamt. Min uppgift har varit att genomföra en nedskärning och hitta en ny inriktning för bolaget, och det har jag gjort.

Det här är ju det enda kvarvarande medieföretaget inom Custos sfär. Är detta en sidoverksamhet som ni vill göra er av med?
– Custos är inte engagerat i Metro, och kommer inte vara det framöver.

Ska ni försöka sälja av det om ni nu inte har ett engagemang i produkten?
– Vi har en lånefinansiering av Metro, och därför har vi ett intresse kvar. Men vi kommer inte att jobba med att äga och utveckla mediebolag i Sverige i någon större grad, som det ser ut i dagsläget.

Det låter som att du är lite bränd på Metro och vill överge bolaget så fort som möjligt. Är det så?
– Jag är extremt upprörd på Kinneviks pump and dump, de pumpade upp bolaget och dumpade det på oss. Det har vi tvingats hantera, och det har tagit mycket av min tid. Jag har lagt för mycket energi på Metro. Jag är en tech-kille och älskar teknologi, medan Metro hade en stor del av intäkterna från papperstidningen. I dag tror jag att förutsättningarna finns för att Metro kan återuppstå i en annan form, men det är upp till tidningsbolaget hur det ska gå till.

Christen Ager-Hanssen har uppgett att han ska PO-anmäla Expressen för en artikel där det framgick att vissa medarbetare inte hade fått lön på morgonen den 25 juni. Senare under dagen betalades dock lönerna ut. Han är under intervjun mycket upprörd över artikeln, över anställda på Metro som tipsat Expressen, samt över attityden hos delar av personalen.

– Folk är så otacksamma. Om man inte genererar några pengar kan man inte sitta och tro att vi ska finansiera dem i evighet. Så är det inte. Man måste leverera någonting. Det handlar inte bara om vad arbetsgivaren kan göra för mig som anställd, utan om vad jag kan göra för arbetsgivaren också. Det måste vara en symbios. Man kan inte sitta där och gnälla. Jag tycker att det är helt hemskt att journalister har ringt till Expressen den 24 juni och undrat var deras lön är. Lönen betalades ut den 25 juni. Det är så illojalt beteende, att sådana ska man inte ha anställda. Det är självklart.

Att journalister på Metro ringde till Expressen och sa att de inte hade fått lön, det var illojalt beteende?
– Den 24 juni. Hade det varit den 26 juni hade det varit en annan sak. Ja, det är klart att det är ett illojalt beteende. På Metro finns det fantastiska människor, och så finns det en del som är helt totalt useless. Som det finns i alla företag. Skillnaden är att jag säger det, medan andra inte säger det. Jag är väldigt tydligt. Det finns folk som är totalt useless, lata, trötta, slappa och som saknar mod, och så finns det de som har supermod och kämpar som bara den för att få det att funka. Jag har lust att satsa på dem som vill få det att funka, och inte på dem som är useless. Det finns många sådana som är lata och bekväma, säger Christen Ager-Hanssen.

Nu pratar du som ägare om de anställda på redaktionen, hur tror du att personalen tar emot det när du säger sådana här saker?
– Missförstå mig rätt. Ett företag har både de som är duktiga och de som är lata och illojala. Det som är synd är att de som är lojala drabbas av de illojalas agerande. Vad man måste göra på alla företag med sådana problem är att dra upp det med roten, det är det man har gjort på Metro. Jag tycker att det beslut tidningsaktiebolaget har fattat om att inte ha en massa journalister anställda är smart. Det är tio gånger bättre att förhandla om priset på innehållet.

Många menar att det finns en dynamik som skapar ett mervärde i att ha journalister anställda.
– På Metro funkade det inte. Vad du ska ha är starka redaktörer inom sina vertikalsegment, till exempel hälsa. Tittar du på KPI:erna på journalisterna på Metro så ser du att de producerar alltför lite. Det är för lite utkomst i förhållande till vad du betalar.
 

Fotnot: KPI, key performance indicator, är ett nyckelvärde som bland annat kan visa hur anställda uppnår vissa förutbestämda mål.

Fler avsnitt
Fler videos