Gå direkt till textinnehållet

Nu går Hallpressen över till digitalt fokus

Nästa vecka rullar den nya organisationen på Hallpressen igång efter höstens stora sparpaket – med digitalt fokus – vilket innebär en total omsvängning för den printtunga koncernen på bara fem år. På sikt kan det bli intressant att införa betalväggar, säger Hallpressens redaktionschef Herman Nikolic.

Efter höstens sparpaket som innebar 21 färre redaktionella tjänster på Hallpressens titlar drar nu den nya slimmade organisationen igång, med start på Jönköpings-Posten och Värnamo Nyheter nästa vecka. Veckan därpå följer tidningarna i Västergötland efter och till sist tidningarna på Småländska höglandet.

Det blir en total omställning för många av journalisterna som fram till för ett par år sedan knappt jobbat mot nätet. De flesta av titlarna i Hallpressen fick sina nyhetssajter 2013. Nu handlar plötsligt allt om nätet.

– Det är digitalt först som gäller, säger Herman Nikolic, redaktionschef på Hallpressen.

Annons Annons

Det innebär att allmänreportrarna på till exempel Falköpings Tidning och Skaraborgs Läns Tidning kommer att jobba bara mot nätet. Dessutom finns deskreportrar placerade i Eksjö, Jönköping och Skövde som ska jobba med sociala medier och planera digitala publiceringar. På eftermiddagen samlar centralt placerade printredaktörer i Jönköping in materialet från nätet och lägger in i papperstidningarna.

Betyder inte det att papperstidningsläsarna får gamla nyheter från webben?
– Det kan det göra, men en del av materialet behöver inte ha publicerats på sajten när tidningen kommer ut. Det viktigaste dock är att presentationerna är anpassade efter vilket medium som används. Presentationerna kommer att skilja sig åt, säger Herman Nikolic.

Om reportrarna jobbar med digitalt först, kommer det att påverka innehållet i papperstidningarna?
– Det vi har sett när vi tittat oss omkring är att ett digitalt fokus ofta gör att pappersprodukten mår bättre. Man väljer digitalt innehåll med större omsorg, och väljer det som intresserar publiken och därför blir det bättre berättelser som är mer i publiken smak. Vi har förhoppningar om att papperet ska utvecklas i den riktningen innehållsmässigt.

– Sen är det förstås så att vi har ett sparpaket samtidigt, så det här är en viktig pusselbit för att vi ska kunna fortsätta att bevaka på ett likartat sätt som tidigare. Det här ger oss en god möjlighet att upprätthålla en bra bevakning, säger Herman Nikolic.

Det är inte så att det kommer att glida över i mer blåljusnyheter i papperet då, för det som lockar mest på nätet är ju blåljusnyheter?
– Det finns en sådan risk förstås, men vi har en digital live-redaktion som jobbar med blåljusnyheterna, så det ligger inte på allmänreportrarna ute på titlarna. Om det är stora händelser så hänger de förstås på och gör fältjobbet, men själva händelsenyheterna hanterar vi på ett annat sätt. Vi har tvärtom ett uttalat mål att vi ska granska mer, förklara mer och sätta saker i sammanhang mer än tidigare. På varje centralort har vi dessutom en reporter som hela tiden arbetar aktivt med fördjupning.

Vad är vinsten med att sätta digitalt först?
– Dels är det för att utveckla vårt journalistiska berättande, med hjälp av digitala verktyg och med hjälp av publiken. Det tappar man ofta när man jobbar direkt mot print och sen lägger ut det på nätet. Dels får vi ett gäng som jobbar med det digitala och ett gäng som jobbar med print – förhoppningsvis blir man bättre på det man gör då. Vi har smygtittat på andra som jobbar så här, och det har visat sig att man hinner med mer om man har ett renodlat fokus.

Kommer ni att införa betalväggar?
– Betalningsviljan verkar öka och vi följer den utvecklingen med spänning, men vi ser att vi måste bli ännu starkare digitalt innan vi kan gå loss. De flesta av Hallpressens titlar gick ut på nätet först 2013. Det har varit en snabb resa. Under de senaste sju månaderna har vi fördubblat antalet besök och sidvisningar och vi har nu en digital relation med vår publik som är på nivå med jämförbara svenska mediehus. Den relationen vill vi stärka ytterligare samtidigt som vi analyserar hur vi bäst rör oss mot att förtjäna fler betalande digitala kunder, säger Herman Nikolic.

 

Fakta: I Hallpressen ingår bland annat Jönköpings-Posten, Smålands-Tidningen, Smålands Dagblad, Vetlanda-Posten, Tranås Tidning, Värnamo Nyheter, Smålänningen, Jnytt.se, Skövde Nyheter, Falköpings Tidning, Skaraborgs Läns Tidning och Västgöta-Bladet.

Fler avsnitt
Fler videos