NoN-fans skriver öppet brev till DN-ledningen
Facebookgruppen till stöd för Dagens Nyheters Namn & Nytt-sida har nu drygt 3000 medlemmar. Grundaren Jack Werner har nu formulerat ett öppet brev ställt till DNs chefredaktör Gunilla Herlitz och kulturchefen Maria Schottenius där han vädjar om att NoN ska få leva vidare..
Journalisten publicerar här det öppna brevet och några av argument som Facebookgruppens medlemmar listat för att DN ska behålla NoN intakt.
"Hej Gunilla och Maria
Jag är en DN-läsare som tycker det är tråkigt att ni beslutat skära ner Namn & Nytt-sidan i DN, faktiskt så pass tråkigt att jag är beredd att kämpa lite för att ni ska ändra er.
Som medlem i Facebookgruppen ”Rädda Namn & Nytt!” har jag tillsammans med över 3000 andra indignerade NoN-älskare engagerat mig och bidragit med mina främsta argument till varför DN aldrig ska släppa, skära ner på, eller dra något ifrån Namn & Nytt. Sen har vi sållat och sållat, och kvar finns en sammanställning av de 10 viktigaste punkterna, var och en understödd av olika personers röster och tankar om saken.
Den kan ni läsa här: http://lista.se/listor/tio-roster-for-att-namn-och-nytt-for-alltid-maste-finnas-kvar-i-dn-628/
Jag hoppas verkligen ni ändrar er.
För som Anton Ahlsten, medlem i gruppen, säger: NoN är det man läser först när man har bråttom och sist när man har tid. Eller för att låna Erik Danielssons ord – NoN får unga att upptäcka att de är gamla, och känna sig helt tillfreds med det. Och frågan vi alla i gruppen ställer oss är ju ganska enkel. Men kära NoN då?
Med vänliga hälsningar,
En NoN-läsare"
Listan:
Tio röster för att Namn och Nytt för alltid måste finnas kvar i DN
" Fler än 3000 personer har sagt sitt: Rädda Namn & Nytt! Här är ett litet utdrag ur den engagerade dialogen som förts inom Facebookgruppen (http://www.facebook.com/group.php?gid=216499685090) som de senaste dagarna med emfas har ägnat sig åt stofilbevarande verksamhet. Alla citat är signerade med sin upphovsmans namn.
10. NoN utgör en kontaktyta mellan gamla och unga
"NoN får unga att upptäcka att de är gamla, och känna sig helt tillfreds med det." – Erik Danielsson. "En av anledningarna till att NoN är en så unik sida är att den skapar lite dialog mellan äldre och yngre läsare. Som ni visat ovan så kan ju alla dela ett gott skratt!" – Johanna Chamberlain. "NoN är gjord med lugn och fast hand, med små mysiga vitsar och finurliga eftertänksamma ord. Ofta läser jag bara kulturen och NoN, och jag är 27! Non går före På stan! Jag tycker alltså att NoN är mer intressant än alla andra sidor som ska vara "anpassade" för min ålder. Detta borde väl säga något?" – Malin C Nilsson.
9. NoN finns inte, och fungerar inte, på Internet
"NoN är den tydligaste fördelen med pappers-DN. De flesta andra artiklar är lika läsbara på nätet men NoN är en jätteviktig del av trycksvärtsläsandet på morgonen. Försämrar man eller tar bort den ohämmat trevliga sidan finns betydligt färre argument för att prenumerera." – Johanna Nord.
8. NoNs krönikörer
"Hanna Hellqvist. Nuff said." – Carl Cato. "Jag VILL inte läsa om idol och politik, jag vill läsa KVALITATIV journalistik! Jag vill läsa NoN." – Nils Jonsson. "Fan vet om jag hade blivit journalist och tecknare om inte NoN-alstren av Ehrenmark och Poul Ströyer funnits. Tror inte det." – Kerold Klang.
7. NoN står, såsom en chokladpralin efter jobbet, för livskvalité
"Namn och Nytt är en sån där lite onödig lyx i livet – den sortens lyx som gör livet lite extra värt att leva. Som att ta den där svindyra chokladbiten i munnen nån gång då och då och bara sluta ögonen och njuta. Man måste inte, men man vill. Och man höjer sin livskvalitet i den stunden. Det är också en typ av tidningslyx som mindre bemedlade tidningar inte klarar av att åstadkomma, eller vill åstadkomma." – Dan Tillberg.
6. NoN är DN:s själ
"Slaktar man Namn och Nytt gör man sig av med sin själ." Linus G Thiel. "Äger man något så inarbetat, eget och unikt som NoN och frivilligt väljer att göra sig av med det – då sågar man inte bara av grenen man sitter på, man kapar glatt hela trädet och skjuter sig dessutom i minst en av sina fötter." – Micke Seid.
5. NoN ger kontakt mellan tidningen och läsarna
"Min tanke är att det finns ett samband i funktionen hos Namn & Nytt och Facebook som sociala medier. Man känner som läsare/användare att man är delaktig i det lilla i det större." – Göran Walter. "I cybersamhället kan illusionen uppstå att läsardialog pågår hela tiden men NoN är ju en av få riksmediala platser idag där läsaren verkligen är MED OCH GÖR. Det är viktigare än man har förstått om man tror att läsarens interaktion kan reduceras till ett utbrott i kommentartråden till någon "riktig" artikel." – Maria Küchen. "NoN – Enda sidan med humor och bra dialog med läsarna." – Daniel Stjernlöf.
4. NoN är en uppmuntrande klapp i ryggen efter nyheternas ofta tunga och seriösa budskap
"NoN är en viktig del i DN:s helhet och komposition. Utan NoN haltar det för mycket åt tunga nyheter. NoN ger något som lättar upp och ibland också snärtar till." – Kay Isacson. "Världen behöver nya infallsvinklar som inte platsar i reguljära nyhetsbevakningen. I den ständigt pågående eldsvåda som en riktig tidning är behövs Namn och Nytt som en svalkande glasstrut. I denna kalla värld behövs Namn och Nytt som fyrbåk, värmedyna och snuttefilt. I denna bistra värld behövs Namn och Nytt som en söderhavsö på livets ocean. Inför den oberäkneliga framtiden behövs Namn och Nytt som oberäknelighet med charm. Världen behöver en glimt i ögat." – Staffan Skott.
3. NoN är en inkörsport till tidningsläsande
"Som svensklärare på högstadiet lanserar jag innehållet i NoN då det är lättillgängligt, eleverna upptäcker själva och har kul. Många av inläggen fungerar sedan som startskott till spännande språkliga diskussioner om dialekter, språkvård och vikten av att formulera sig begripligt för att budskapet skall nå fram. Utan NoN får eleverna mindre bekantskap med tidningen och jag får ett redskap mindre." – Anna Herlöfsson. "Har en tolvårig tidningsläsande dotter från första till sista sida, tack vare NoN" – Johnny Lundell.
2. NoN är DN:s unika egenskap, det som gör att man väljer den framför andra
"NoN är (vad jag vet) något helt unikt för DN, övriga delar av tidningen är bra men det mesta finns på så många andra ställen i dagens mediasamhälle. – Oscar Carlsson. "Non skänker tidningen ett personligt tilltal som ingen annan dagstidning har. You’ve got to love the personliga tilltal" – Frida Stridbar. "För att tala ett språk som ekonomer och marknadsförare kan förstå – NoN är tidningsvärldens bästa USP (unique selling point) om ett medieföretag någonsin har haft en." – Marius Ramnehill.
1. NoN är, för alla som läser DN bakifrån, tidningens ledarsida
"NoN är det man läser först när man har bråttom och sist när man har tid." – Anton Ahlsten. "Namn och Nytt som idé är genial i sin roll som en anti-ledarsida, längst bak i tidningen och har råd att skoja hur mycket som helst, gärna med den egna ledarsidan." – Linus G Thiel. "För oss som börjar varje morgon med att läsa kulturdelen med start bakifrån är NoN ledarsidan! En tidning utan ledarsida är som DN utan NoN." – Linn Ogelid."