Murdochs son: TV tar över från dagstidningar
Tidningarna kommer att få minskad betydelse i Murdochs medieimperium. I stället är det TV som man satsar på. Det har Rupert Murdochs son och efterföljare James Murdoch sagt.
News Corporation, australiensaren Rupert Murdochs internationella medieimperium, kommer att tas över av sonen James Murdoch. Men denne har klargjort att familjens kärleksaffär med pressen är på väg mot sitt slut. I stället ska News Corporation satsa på TV och underhållning, skriver The Independent. Brittiska drakar som The Times, The Sun och Wall Street Journal har varit fundamenten för Murdochs framgångar. Men vid ettt investerarmöte sade hans arvinge och son James att tidningarnas betydelse kommer att minska.
Han klargjorde att koncernen verkar i "idébranschen", och att journalistik kommer att spela en roll även framöver, dock inte i samma storlek som TV och underhållningsföretagen.
Åldermannen Rupert har däremot försvarat tidningarnas roll i koncernen, och har därför varit drivande för att försöka stoppa Google från att länka till hans tidningars innehåll. Han skriver tydligt i senaste årsredovisingen att koncernen avser att ta betalt för journalistik och aviserade tidigare planer på att genomföra detta i juni 2010. Nyligen meddelade koncernen dock att dessa planer måste skjutas upp. Wall Street Journal har dock en betalmur och är idag världens största betaltidning på nätet.
James Murdoch klargör att hans ambition för närvarande är att erbjuda bästa kabel-TV-utbudet i Västeuropa. Han vill ändock skapa en marknad för digital journalistik, och säger sig därför tro på betalmodeller för arkivmaterial, och där kundbasen blir fåtaligare än för massjournalistiken.