Gå direkt till textinnehållet
Annons Annons

Frilansagentur bakom ny tidning

Tidskriften Voltaire kommer i dagarna ut med sitt första nummer. Den ges ut av kraftföretaget Kraft & Kultur och har producerats av en minimal redaktion i samarbete med frilansagenturen MCM, Media Content Market.

Tidskriften Voltaire kommer i dagarna ut med sitt första nummer. Den ges ut av kraftföretaget Kraft & Kultur och har producerats av en minimal redaktion i samarbete med frilansagenturen MCM, Media Content Market.

– MCM var med från starten och hjälpte till med vinklingar och allt, säger Voltaires chefredaktör Boris Benulic.Premiärnumret, 92 sidor tjockt, producerades rekordsnabbt: från koncept till färdigt nummer på sex veckor. Voltaire, som ska komma ut med tio nummer om året, ska även i fortsättningen göras i samarbete med MCM.

bryt

Leo Gullbring är en av de frilansar som medverkar i Voltaire. Men han har lämnat MCM redan innan premiärnumret kommit ut.

– Jag tycker idén med en agentur är bra. Felet med MCM är att de utöver en fast månadskostnad tar ut en alltför hög provision.

Annons Annons
Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslaget till tidningen Journalisten, Nummer 3 2025