Gå direkt till textinnehållet

Alleravtalet: ”Största problemet finns kvar”

Samtalen mellan Aller Media och frilansorganisationerna har lett fram till en rad förtydliganden om Allers kritiserade frilansavtal. Men avtalet är fortsatt dåligt, menar Frilans Riks Fatima Grönblad.

– Små steg framåt. Det är synd att vi inte har kommit längre, säger Fatima Grönblad, delad ordförande för Frilans Riks, om det som diskussionerna mellan å ena sidan Aller Media, å andra sidan Journalistförbundet, Svenska Fotografers Förbund, Bildleverantörernas Förening och Svenska Tecknare, lett fram till.

Samtalen om Allers frilansavtal har mynnat ut i ett så kallat tolkningsprotokoll som ska innehålla bindande tolkningar av avtalets innehåll. Aller har förtydligat avtalet på ett antal punkter som frilansorganisationerna ser som positiva, läs mer hos Journalistförbundet. Bland annat har det klargjorts att:

– Ingen retroaktiv effekt ska finnas (gammalt material ska inte ingå).

Annons Annons

– Vid extern försäljning får frilansen 45 procent av bruttoförsäljningspriset, inte som tidigare 50 procent av nettoförsäljningspriset.

– Möjligheten för frilansen att sälja sitt material vidare har blivit bättre. Tidigare gällde denna rätt böcker och egna bloggar, nu förtydligas att man kan sälja även till ickekonkurrerande publikationer.

– Vid återanvändning inom Aller öppnar koncernen för en ”efterhandsersättning”.

Fatima Grönblad menar att skrivningen blir märklig och att huvudproblemet med avtalet kvarstår: frilansen får ingen garanterad ersättning för eventuella vidarepubliceringar.

– Det blir väldigt konstigt att först skriva på ett avtal där man ska ge bort massor av rättigheter, och sedan lita på att man kan få ersättning i efterhand, säger hon.

Vad händer nu?

– Vi kan fortfarande bara uppmana våra medlemmar att inte skriva på. Jag hoppas att Aller omvärderar och värdesätter sina samarbeten med de som producerar innehållet.

– Förutom de som redan jobbar för dem tror jag att det är många frilansar som inte har lust att kontakta Aller nu. Företaget får mycket badwill, säger Fatima Grönblad.

– Och om man tvingas skriva på av ekonomiska skäl kanske man inte känner sig så kreativ och uppskattad.

Aller Medias publicistiska direktör Stina Abenius betonar att avtalet bara är ett ramavtal och att det inte reglerar pris:

– Självklart kommer vi att måna om att ha bra relationer med våra viktiga frilansare – vi ser fram emot många diskussioner.

Är inte konstruktionen att öppna för att kunna ersätta vidarepubliceringar i efterhand märklig?

– Tanken är att man ska ta höjd i sin förhandling, men att om man en tid senare känner att man inte fått rättvist betalt för ett material som publicerats och vidarepublicerats, ska man kunna höra av sig.

Är du inte rädd att tappa duktiga frilansar som tycker att det här är ett dåligt avtal?

– Majoriteten av våra frilansar har skrivit på, cirka 500 personer. Vi är mycket nöjda med det. Mindre än fem procent har hört av sig och meddelat att de inte kommer att skriva på.

Det finns ett stort antal som inte skrivit på men kanske inte meddelat att de inte tänker göra det?

– Ja, det finns också ett mörkertal. Vi räknar med att få in fler påskrivna avtal den närmaste veckan.

Fler avsnitt
Fler videos