Gå direkt till textinnehållet

Smygreklam i Bosse Bildoktorn

Granskningsnämnden för radio och TV har fällt ett avsnitt av SVTs program Bosse Bildoktorn för smygreklam.

Granskningsnämnden för radio och TV har fällt ett avsnitt av SVTs program Bosse Bildoktorn för smygreklam.

Granskningsnämnden anser att det uppstått ett kommersiellt gynnande av ett företag genom att en biltillbehörskedjas logotyp exponerades under lång tid – fyra minuter – och på ett framträdande sätt. Logotypen har enligt nämnden en mycket karaktäristisk utformning som är lätt att känna igen för företagets kundkrets.

Företagets logotyp fanns på ett verktygsställ i bakgrunden då Bosse Bildoktorn mekade i sin verkstad.

Enligt SVT har logotypen på verktygsstället under seriens gång ersatts av programmets logotyp. Nämnden fann mot den bakgrunden inte skäl att ansöka om påförande av så kallad särskild avgift.

Fler avsnitt
Annons
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.