Gå direkt till textinnehållet

Medieinvesteringarna rasar med 800 miljoner

Medieinvesteringarna minskade med hälften i april, jämfört med samma period föregående år. Investeringsnivån är den lägsta för en aprilmånad sedan mätningarna påbörjades. 

Det kraftiga raset slår brett och påverkar samtliga mediekategorier, skriver Sveriges Mediebyråer i ett pressmeddelande. 

I kronor motsvarar detta en nedgång om drygt 800 miljoner – bara i april. Ackumulerat, hittills i år, uppvisar medieinvesteringarna en negativ tillväxt om 22 procent.

Anledningen är den pågående coronakrisen.

– Nästkommande månader kommer tydligare visa på omfattningen, men med största sannolikhet kommer investeringarna fortsätta att minska under en lång tid. Efter finanskrisen 2008/2009 sjönk medieinvesteringarna som mest med 18 procent, och det tog 1,5 år för marknaden att återhämta sig. Vi har en tuff tid framför oss och det gäller såväl publicister som byråer, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer i en kommentar.

Printkategorierna minskade med 43 procent, digitala medieköp med 40 procent. TV tappade 56 procent och radio backade med hela 41 procent. 

Ackumulerat, hittills i år, är dagspress kväll den mediekategori som tappat mest. Totalt sett uppvisar man en negativ tillväxt om nästan 50 procent.

Metod: Sveriges Mediebyråer sammanställer varje månad hur mycket pengar som investerats i media via deras medlemmar. Medlemmarna i Sveriges Mediebyråer hanterar de flesta av Sveriges största annonsörer. 

Fler avsnitt
Fler videos