Gå direkt till textinnehållet

Jaktjournalens bilder stoppas av de sociala nätverksjättarna

När tidningen Jaktjournalen gör sponsrade inlägg på Facebook för att få extra uppmärksamhet för artiklar på sin sajt så blir de ofta censurerade. Motiveringen? Bilderna innehåller sensationslystet eller chockerande innehåll.

– Vi har 28 000 följare som valt att följa oss på Facebook och 27 000 på Instagram, som är intresserade av de ämnen vi skriver om. Jag tror inte att de tar anstöt när vi visar en bild på älgjägaren Ingrid Ludwig, 79, som stolt visar upp att hon fällt en 20-taggare, säger Per Jonson, nyhetsredaktör och webbansvarig på Jaktjournalen.
Även Youtube som Jaktjournalen använder för att länka till rörliga bilder, censurerar genom att ”gömma” filmer. 
– Jag tycker det är väldigt märkligt och irriterande att det är Facebook som ska styra vilka bilder vi visar.
Ett annat exempel är en enligt Per Jonson ”ytterst okontroversiell bild” av en skjuten fågel som inte gick att artbestämma och skulle skickas till en professor i Uppsala som skulle DNA-analysera fågeln. Flera andra medier hakade på nyheten och publicerade bilden. Men för Facebook var en bild på en död fågel för stötande.
– Det här har hänt minst en handfull gånger på bara ett par veckor nu. Jag har försökt protestera till Facebook ett antal gånger, utan framgång. På Instagram har vi inga sponsrade inlägg, där är min gissning att det är någon som anmält inlägget och att det därför tagits bort.
Per Jonson menar att det här blir ett problem, eftersom Facebook och Instagram är så dominerande som marknadsföringskanaler.
– Vi har en laglig verksamhet som berättar om ett ämne på ett etiskt och lagligt sätt. Våra läsare befinner sig på Facebook. Det är orimligt att vi inte ska kunna välja själva vilka bilder artikeln ska illustreras med.
– Nu blir vi tvungna att välja bilder som kanske överhuvudtaget inte illustrerar det som texten handlar om.
Jaktjournalen lägger några tusen kronor i månaden på att marknadsföra inlägg till sina följare på Facebook. 
– En vanlig sponsring av ett inlägg brukar vara 100 kronor och ger ökad synlighet under ett dygn, säger Per Jonson.
Sponsrade inlägg granskas av Facebook. Definitionen av sensationslystet innehåll, enligt Facebook, är bilder som kan chocka eller skrämma personer som ser dem, bilder som är skrämmande, blodiga eller uppseendeväckande eller som avbildar våld eller hot om våld.
 

 

Fler avsnitt
Fler videos