Gå direkt till textinnehållet

Göteborgs journalister laddar för nyhetskamp

Nyhetsjakten i Göteborg trissas upp alltmer. Den 12 februari går startskottet för GPs nya gratistidning. Fyra dagar senare börjar Metro delas ut på spårvagnarna. I samma veva kommer Expressens uppbackning av GT att slå igenom i tidningen.

Kampen om tidningsläsarna i Göteborg hårdnar. Om två veckor kommer Metro till Göteborg. GP svarar med att ge ut gratistidningen GP Extra plus en lokal gratistidning för centrala Göteborg.Samtidigt kommer nya GT med en ambition att ha ännu fler lokala nyheter och med de bästa artiklarna ur Expressen.

Nyhetsjakten i Göteborg trissas upp alltmer. Den 12 februari går startskottet för GPs nya gratistidning. Fyra dagar senare börjar Metro delas ut på spårvagnarna. I samma veva kommer Expressens uppbackning av GT att slå igenom i tidningen.

Sällan har så många stora medieanknutna förändringar inträffat samtidigt i en och samma stad.

Om två veckor börjar Metro att pumpa ut 70 000 ex per dag i Göteborg. Sex journalister har anställts för att dagligen producera ett par-tre sidor Göteborgsmaterial. Övriga sidor i tidningen görs av Metrogänget i Stockholm.

Göteborgs-Postens svar på Metro heter GP Extra. Det är en gratistidning som går ut en gång i veckan till alla hushåll i regionen som inte prenumererar på GP. Upplagan blir drygt 80 000 och artiklarna, främst feature, plockas från huvudtidningen.

Som en direkt följd av Metro introducerar GP även en gratis lokaltidning för centrala Göteborg. Den distribueras till såväl prenumeranter som icke-prenumeranter. Start 28 februari, upplaga 70 000.

Från början av februari kommer GT-läsarna att märka av det redaktionella samarbetet med Expressen. De bästa artiklarna ur Expressen ska publiceras i GT. De GT-journalister som frigörs ägnar sig åt att jaga fram mer nyheter från Göteborg.

Aftonbladet utökar med en nöjesreporter i Göteborg. Tidningen har nu minst fyra lokala sidor varje dag plus sport, nöje och annonser med mera från Göteborg.

Även gratistidningen Søndagsavisen nosar på Göteborg.

—Vi kommer att satsa där i framtiden men exakt när är ännu inte klart, säger Jørgen Wittenkamp, VD för Søndagsavisen, International AB.

Dragkampen om läsarna i Göteborg pågår för fullt. På Hemköp i Nordstan ropar en högtalare ut vilka nyheter Aftonbladet slår på i dag. En väggtavla på gatan utanför berättar att Expressen satsar hårt på sport och GTs symbol lejonet far runt på bussarna.

—Helt klart måste vi skärpa oss nu när det uppstår en sån här konkurrenssituation, säger Håkan Andersson, ordförande för SJF-klubben på GP.

Eva Thorpenberg-Paulsson, nyhetschef på Arbetet Väst i Göteborg, gillar det nya läget.

—Det behövs en skärpning. Jämfört med Stockholm är mediesituationen i Göteborg lite av en ankdamm.

Även etermedierna smittas.

—På grund av det hårdnande konkurrensläget har vi från årsskiftet börjat sända lokala nyheter även på söndagarna, säger Thomas Bibin, redaktionschef för nyheter och aktualiteter vid Sveriges Radio i Göteborg.

Hur påverkas då giganten GP? Tre av fyra hushåll i Göteborg prenumererar på GP som har 267 000 i upplaga. Närmaste konkurrenten, Arbetet Nyheterna, har 18 000 ex i Göteborg.

GP har alltså haft snudd på ensamrätt på morgontidningsläsarna. De tiderna är nu förbi.

—Metro har visat sig vara professionella i Stockholm. Det blir en svår konkurrent som vi tar på största allvar, förklarar Jonathan Falck, redaktionschef på GP.

—På grund av Metro lägger vi än mer kräm på de lokala nyheterna, det blir drygt en handfull journalister som styrs över dit.

Jonathan Falck tror inte att Metro kommer att plocka särskilt många prenumeranter från GP.

—I första hand kommer slaget att stå om annonserna. Genom GP Extra når vi 100 procent av hushållen i regionen och vi hoppas att det ska vara attraktivt för annonsörerna.

Många tror att Metro utgör ett större hot mot GT än mot GP. GTs läsare utgörs till stor del av låginkomsttagare som kan frestas att övergå till en gratistidning. Men GTs chefredaktör Stig Hoffman oroar sig inte.

—De som läser Metro är personer som annars inte köper någon tidning.

Utvecklingen i Göteborg förstärker en redan stark tendens: allt färre journalister producerar alltmer för allt fler konsumenter.

GPs satsningar leder till ytterst få nya arbetstillfällen, Metro kommer att ha en enda skrivande journalist i Göteborg och på GT blir det nerdragningar.

Metros läsare får till stor del samma tidning i Stockholm som i Göteborg. Detsamma gäller i viss mån GT/Expressen.

Men Lars Edqvist, redaktionschef för Metro i Göteborg, menar att utvecklingen inte alls går mot ökad likriktning.

—Tvärtom. I och med att Metro satsar i Göteborg blir det mer mångfald. Vi tillför ju lokalt material som inte funnits tidigare.

Att antalet journalister minskar är inget Lars Edqvist gråter över.

—Inom många koncerner görs en hel del dubbelarbete, exempelvis samma typ av TV-bilagor. Branschen borde fundera över vad det kostar att göra tidning. Det finns möjligheter att samproducera mer.

Fler avsnitt
Fler videos