Fortsatt fler tidskrifter
Floran av svenska tidskrifter har ökat i jämn takt även under första hälften av 2006, med cirka 70 nya titlar. Det visar produktionsbolaget Malmsten och Martinssons halvårsmätning av antalet svenska tidningar. Under helåret 2005 startades 154 nya titlar.
Floran av svenska tidskrifter har ökat i jämn takt även under första hälften av 2006, med cirka 70 nya titlar. Det visar produktionsbolaget Malmsten och Martinssons halvårsmätning av antalet svenska tidningar. Under helåret 2005 startades 154 nya titlar.
– I dag är det bland konsumenttidskrifterna som vinsterna görs. Fackpresstidningar och företagstidningar ersätts däremot allt oftare av nätkommunikation, säger Anders Malmsten på Malmsten och Martinsson.
Enligt honom är situationen en helt annan än för fem år sedan, då gratismagasinen blev allt fler.
– Till skillnad från i dagspressvärlden är det alltså så att det är de tidningar som betalas av köparna som går riktigt bra. I år har Bonniers varit aktivt, med stora satsningar på titlar som M, Glamour och Family Living.
pf@journalisten.se