Det hände i Mediesverige i sommar
Svensk Damtidning tillsätter tre nya tjänster och några av Mittmediatitlarna har fått nya chefredaktörer. Här samlar vi några av de viktigaste medienyheterna från augusti.
Svensk Damtidning satsar digitalt och tillsätter tre nya tjänster (9 aug)
Svensk Damtidning förstärker redaktionen med tre medarbetare i nya roller, skriver man i ett pressmeddelande. Margareta Gotthardsson kommer från rollen som digital redaktör och får nu rollen som redaktionschef. Johannes Selåker, som senast kommer från Expressen där han haft roller som nyhetschef TV och biträdande nöjeschef, blir ny digital redaktör.
Samtidigt inrättas en ny tjänst som kommersiell redaktör som tillsätts av Johanna Lejon.
– När vi nu satsar digitalt, med bland annat vårt nyinförda pluserbjudande, behöver vi stärka vår redaktion ytterligare. Jag är så glad att snart ha hela mitt dream team på plats säger Johan T Lindwall, Chefredaktör på Svensk Damtidning i pressmeddelandet.
—
De blir chefredaktörer/nyhetschefer på Bbl/AT, FP och SA (9 aug)
Journalisten har tidigare berättat om den pågående omorganisationen vid Mittmedias tidningar i Västmanland. Där står det nu klart att Bergslagsbladet/Arboga Tidning får Helena Tell som chefredaktör och nyhetschef, berättar Mittmediachefen Daniel Nordström i ett mejl till Journalisten.
Samtidigt har Julia Engström utsetts till chefredaktör och nyhetschef för Fagersta-Posten och Mats Wikman har utsetts till chefredaktör och nyhetschef för Sala Allehanda.
VLT vill också utöka sportredaktionen med en lokal chef, berättar Nordström, och påpekar att den nya organisation fortfarande är under förhandling. Bonnier News Mittmediachef Mikael Nestius har tidigare pratat om nya vägen framåt i Journalisten.
Läs mer i ämnet:
Därför vill Nordström flytta tjänster från VLT
Så vill Bonnier news banta norra Mittmedia
Nestius: ”Kritiskt ekonomiskt läge”
—
Stöd till de norska undertextarnas protest mot låga arvoden (7 aug)
Arvodena för de som arbetar med undertextning för programbolagen är låga och i Norge har en grupp undertextare gått ihop till en gemensam protest och beslutat att sluta ta uppdrag för bolaget BTI. Svenska Journalistförbundet uttalar sitt stöd till de norska kollegornas protest, skriver man i ett pressmeddelande.
Bolaget BTI är även verksamt i Sverige. Medietextarna, Journalistförbundets sektion för undertextare, har genom en medlemsenkät visat att frilansarvodena från BTI, omräknat till heltid, skulle motsvara månadslöner på omkring 15 000 kronor med hänsyn tagen till sociala avgifter och pensionsavsättningar med mera.
Journalistförbundet kräver att de svenska medieföretag – inklusive SVT – som anlitar underleverantörer för undertextning ska ta ansvar för villkoren i hela produktionskedjan.
”SVT måste säkerställa att det inte anlitas arbetskraft till villkor som ligger långt under minimilöner för anställda”, säger Ulrika Hyllert, ordförande för Journalistförbundet.
—
C More köper de svenska rättigheterna till La Liga, Serie A och Major League Soccer (MLS) (9 aug)
Streamingtjänsten Strive Sports skapades av IMG eftersom ingen aktör ville köpa sändningsrättigheterna för de tre stora fotbollsligorna i Spanien, Italien och USA som IMG ägde. Nu har C More, som ägs av Bonnier Broadcasting, köpt sändningsrättigheterna, skriver Dagens Media.
—
Köpare drar sig ur 24Sverige-affären (8 aug)
Journalisten har tidigare berättat om konkursande 24Sverige som letar köpare. SR Kalmar rapporterar att en tidigare intresserad köpare, som bland annat har kopplingar till Citypress, har dragit sig ur affären.
Enligt advokatbyrån Maze, som sköter konkursboet, kommer 24Sverige undersöka möjligheterna att hitta nya köpare. Det ska finnas fler företag som tidigare har visat intresse för 24Sverige.
—
Claes de Faire lämnar FPG Media (7 aug)
Efter tre år på Fokus slutar publisher Claes de Faire vid årsskiftet, skriver nyhetsmagasinet i ett pressmeddelande. Det är inte officiellt vad han ska göra härnäst.