Gå direkt till textinnehållet

Betalningsviljan för journalistik ökar

Mediekoncentrationen har ökat och konsumenterna är mer villiga att betala för journalistik, det är två av nyheterna i Institutet för mediestudiers Årsbok för 2021 som presenteras idag.

Idag presenterar Institutet för mediestudier sin Årsbok 2021 med ny statistik om den svenska journalistikens tillstånd.

Bland annat ökar mediekoncentrationen, skriver de i ett pressmeddelande. De fem största lokaltidningskoncernerna, Bonnier News Local (inklusive Hall Media), Gota media, NTM, Stampen Media och NWT Media står nu bakom 64 procent av redaktionerna i Mediestudiers redaktionsdatabas.

Samtidigt som konsumenterna har blivit mer villiga att betala för journalistik har minskningen av redaktioner i Sverige stannat av, efter flera års nedgång. Däremot fortsätter antalet titlar att minska. Det finns alltså färre medier, med fler redaktioner vardera.

Annons Annons

Journalisten har tidigare berättat att morgonpressens annonsintäkter ökade med tolv procent under tredje kvartalet jämfört med samma period 2020. Vi har också rapporterat att Sveriges Mediebyråer ser att den totala annonsmarknaden kommer vara tillbaka på samma nivåer som innan pandemin redan till årsskiftet. 

Årsrapporten från Institutet för mediestudier visar att reklamintäkterna till medier med journalistiskt innehåll minskade kraftigt 2020, här spås den negativa trenden hålla i sig hela det här året.

Man kan också se att gratistidningarna hade ett svårt år som inte ens extra statliga stöd kunde kompensera för. Branschföreträdare hänvisar till en annonsnedgång på 24 procent.

–  Stabilitet och en gnutta försiktig optimism löper som en röd tråd i årets upplaga av Mediestudiers årsbok. Men framtidsoptimismen blandas med fortsatt stor osäkerhet. Hur står sig betalningsviljan för journalistik på lång sikt?, säger Kajsa Carlsson, redaktör för Mediestudiers årsbok 2021, i en kommentar.

– Mediestudier har sedan 2015 följt utvecklingen för den lokala journalistiken i vår årsbok. De första åren var en mörk historia av nedläggningar av redaktioner och uppsägning av personal. Den lokala journalistiken är viktig och därför är det glädjande att se att förra årets trendbrott har hållit i sig, säger Lasse Truedson, föreståndare för Institutet för Mediestudier.

Mediestudiers årsbok utges årligen sedan 2015 av Institutet för Mediestudier.

Idag tisdag klockan 15.00 presenteras innehållet vid ett seminarium i Stockholm. Du kan också följa seminariet direkt på Youtube och Facebook.

Fler avsnitt
Fler videos