Gå direkt till textinnehållet

Urstark månad för tidningsannonser

Storstädernas dagstidningar ökade sina medieinvesteringar med hela 34 procent under oktober, jämfört med samma månad förra året. Sveriges Mediebyråer menar nu att marknaden kommer vara tillbaka på samma nivåer som innan pandemin redan till årsskiftet.

Medieinvesteringarna förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar ökade totalt med 14 procent under oktober, jämfört med samma period föregående år, skriver de i ett pressmeddelande.

Månadens stora vinnare blev bio och dagspress storstad, de senare ökade alltså med hela 34 procent.

Även populärpress (24 procent), dagspress kväll (17 procent), landsortspressen (13 procent) och fackpressen (31 procent) ökade.

Annons Annons

– Oktober är den enskilt största, och därmed viktigaste, månaden för mediebyråerna sett till omsättning. Siffrorna för oktober är urstarka och omsättningen är högre än 2019, det vill säga före pandemin. Det tyder på att den lilla svacka vi kunde se i september endast var en isolerad effekt, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer, i en kommentar.

Daniel Eriksson menar att prognoserna som pekade på en återhämtning för medieinvesteringarna omkring sommaren 2022 bör revideras.

– Med den här takten är marknaden tillbaka på normala nivåer redan efter årsskiftet, fortsätter han.

Fler avsnitt
Fler videos