Gå direkt till textinnehållet

Morgonpressens annonsintäkter ökar via digital tillväxt

Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar ökade med 4 procent under 2021, jämfört med samma period förra året, enligt TU.

Efter att drygt var femte annonskrona försvann under det första pandemiåret 2020 har vändningen kommit under det något mindre pandemi-präglade året 2021. Sett över helåret är det den digitala annonseringen som ligger bakom morgonpressens ökade annonsintäkter, skriver TU i ett pressmeddelande.

Annonsering i digitala kanaler ökade med 15 procent till 853,0 miljoner kronor under 2021, jämfört med föregående år. Samtidigt sjönk annonsintäkterna i tryckta tidningar med 1 procent till 1 992,7 miljoner kronor, relativt 2020.

Utvecklingen innebär att digitala kanalerna ökat sin andel av morgonpressens totala annonsintäkter från 23 procent 2019 via 27 procent 2020 till 30 procent 2021.

Fler avsnitt
REPORTAGE
Dalmar Namazi, reporter på SVT och UR:s gemensamma satsning för ungdomar - Nyhetskoll, bakom kameran.
Fullt fokus på Nyhetskoll för ungdomar.
Rapport från ”mellanförskapet”

Senaste numret

Omslagsbild till Journalisten nummer 2 2025, med grävreportern Jennifer Mayer som ser ut att få en spruta med fillers injicerad i läppen.