Mellanrubrikerna är tillbaka på SvD: ”Bra för SEO”
Mellanrubriker tar nu, efter 22 år, åter plats i Svenska Dagbladets artiklar.
Nu har mellanrubriken gjort comeback hos Svenska Dagbladet.
– Vi har ganska offensiva mål när det gäller att nå nya läsare och prenumeranter, och vill testa olika grepp för att nå ut bättre och effektivare med vår journalistik. Och där är mellanrubriker en otroligt viktig komponent för SEO (sökordsoptimering, reds. anm), säger Daniel Kederstedt, tf redaktionschef på Svenska Dagbladet.
En djupdykning i arkiven visar att mellanrubriken, som länge var en självklar del av tidningens layout, försvann i december 2001, då den anpassades till det nya tabolidformatet.
”Ett av målen med omgörningen är att tidningen ska bli lättare att ta till sig, med en renare och klarare layout”, skrev SvD anno 2001, dock utan att nämna de försvunna mellanrubrikerna.
Det är dock inte säkert att mellanrubriken är tillbaka för att stanna. Det handlar om ett tre månader långt test på svd.se, för att se vilken effekt det ger på läsningen, både vad gäller spridningen och upplevelsen för läsaren.
– Stilistiken och läsarupplevelsen går först, mellanrubrikerna ska inte förstöra texten med syfte att optimera spridningen. Vi ska vi ha dem där det funkar att ha dem. Blir det jättekonstigt har vi inga mellanrubriker, så det är inte svart eller vitt, säger Daniel Kederstedt.
Daniel Kederstedt framhåller att SvD haft mellanrubriker på vissa texter tidigare, men inte lika systematiskt som det ska bli nu. Framöver ska texter på webben som är över 4 000 tecken ha mellanrubriker, där det inte stör läsningen.
– Men vi vill ju testa på så många artiklar som möjligt, säger han.
Mellanrubrikerna får störst effekt i det som på Google kallas ”Discover” eller ”Google News”, motsvarande ”Apple News” för den som använder en Iphone.
– Google går igenom hela sidan och hela artikeln, och där är mellanrubriker en av de viktigaste parametrarna för att stärka resultatet och hamna högre. Vi ser att fler och fler kommer till oss via de här tjänsterna, så vi måste ha en stark närvaro där, säger Daniel Kederstedt och lägger till.
– Det är dessutom ett sätt att hjälpa läsaren, vi ser i egna kvalitativa undersökningar och andras analyser att det är något som efterfrågas och att det får läsarna att ofta läsa längre, säger han.
Ansvaret att skriva mellanrubrikerna hamnar på redaktörerna för texterna.