Gå direkt till textinnehållet

Mats Olin tar över Näringslivets medieinstitut

Näringslivets medieinstitut (NMI) har knoppats av från Stiftelsen Fritt Näringsliv och ägs nu av Mats Olin. ”Syftet är att kunna ta in nya finansiärer”, säger Mats Olin.

Näringslivets medieinstitut som sedan 2018 ägts av Stiftelsen Fritt Näringsliv är numera ett fristående bolag som ägs av Mats Olin som varit chef på NMI sedan starten. Han var också chef för föregångaren Timbro medieinstitut (TMI). Både NMI och TMI finansierades av Stiftelsen Fritt Näringsliv.

– Jag har själv varit drivande för avknoppningen. Jag har känt att vi varit för begränsade när vi låg i Stiftelsen Fritt Näringslivs verksamhet eftersom vi inte kunde söka finansiering utifrån, vi har jobbat exklusivt för stiftelsen. Vi har inte kunnat växa och göra mer mediegranskning, säger Mats Olin till Journalisten.

Stiftelsen är fortfarande en stor uppdragsgivare för NMI, och än så länge den enda uppdragsgivaren.

Annons Annons

– Vi kommer att vara helt transparenta med vilka våra finansiärer är i varje projekt.

Mats Olin har också tidigare varit chef för Second Opinion som var en sajt för mediegranskning åren 2008-2012. Den nya modellen för NMI påminner om Second Opinions.

– På Second Opinion fanns vanlig redaktionell granskning, men också en uppdragsverksamhet för företag och organisationer som finansierade rapporter och granskningar.

Den mest kända av Second Opinions granskningar handlade om Dagens Nyheters rapportering om det privata vårdföretaget Carema Care. Granskningen finansierades av Carema.

Flera av NMIs och TMIs granskningar har fått kritik. I höstas berättade Journalisten att NMI spökskrivit anmälningar till Granskningsnämnden och Medieombudsmannen. ​

 

Fakta

Näringslivets medieinstitut
Näringslivets medieinstitut (NMI) grundades av Svenska Arbetsgivareföreningen 1987 och lades ned 1995. Den återstartades 2006 av Timbro med namnet Timbro medieinstitut (TMI). 2017 lades TMI ned och 2018 återstartades NMI.

Fler avsnitt