Gå direkt till textinnehållet

Arla-bönder skjuter budbäraren i stället för att se problemen

I en debattartikel i Journalisten den 23 december anklagar 45 Arlabönder Uppdrag granskning för att granska Arla oproportionerligt hårt. Vi sympatiserar med Arla-bönderna som är frustrerade över att granskningarna av deras kooperativ leder till att konsumenter väljer bort Arla-produkter. Samtidigt blir beskyllningarna att det är vårt fel endast ett sätt att skjuta budbäraren.

Det här är en argumenterande text. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.

De 45 böndernas frustration borde i stället riktas mot det ledarskap och den kultur inom Arla som har lett fram till de missförhållanden vi ser och belyser i våra program.

Uppdrag granskning har gjort ett skildrande reportage om Arla och mjölkböndernas svåra situation. En högst befogad granskning, där Arlas styrelseordförande fick stort utrymme att besvara den kritik som framfördes i reportaget. Därefter gjorde vi en uppföljning där fokus låg på regeringens ansvar.

Vi kommer även att sända ett program under 2016, som grundar sig i ny och tidigare okänd information om det bondeägda kooperativet.

Annons Annons

Detta är varken överdrivet eller oproportionerligt, eftersom det rör sig om grava missförhållanden och ett stort allmänintresse.

Om Arla inte tål att bli granskade ligger problemet inte i granskningen, utan i kooperativet självt. Om det sedan blir granskat ett, två eller tio gånger är i sammanhanget irrelevant.

Det är 45 av 3200 Arla-bönder som undertecknat debattartikeln. Långt färre än de många Arla-bönder som hört av sig till Uppdrag granskning och välkomnat våra granskningar av såväl Arlas som politikernas roll i och ansvar för mjölkrisen. 

Uppdrag granskning har inget personligt agg mot Arla, som det felaktigt insinueras i debattartikeln, lika lite som vi har det mot Telia, Sjöfartsverket, Livets ord, Sveriges kommuner eller andra som vi har granskat genom åren, flera vid mer än ett tillfälle.

De 45 bönderna skriver att ”Det är vi som bestämmer i vårt kooperativ. Det har vi gjort i 100 år, och lika länge har vi erbjudit svenska folket högkvalitativa svenska mejeriprodukter. Det är vi stolta över och det vill vi fortsätta med.”

Det hoppas även vi att ni kan fortsätta göra. Men vi kan inte sluta göra vårt jobb för att detta ska bli verklighet.

                                      Nils Hanson, ansvarig utgivare Uppdrag granskning
                                      Valeria Helander, reporter Uppdrag granskning
                                      Sophia Djiobaridis, reporter Uppdrag granskning
                                      Sven Bergman, reporter Uppdrag granskning
                                      Joachim Dyfvermark, reporter Uppdrag granskning

Läs de 45 Arlaböndernas inlägg här.

Fler avsnitt
Fler videos