Gå direkt till textinnehållet

Så fixar du könsbalansen i publiceringarna

SVT Nyheter Västerbottens Maria Brändström ger tipsen om hur din redaktion kan få 50/50-balansen i publiceringarna.

Bara 30 procent av intervjupersonerna i svenska nyhetsmedier är kvinnor, och den siffran har legat still i flera år. Men SVT Nyheter Västerbotten ligger sedan många år tillbaka stabilt på cirka 50 procent. Deras metod är så enkel att vilken allmän nyhetsredaktion som helst borde klara det. Men beslutet att man ska sträva efter könsbalans i publiceringarna måste komma uppifrån.

– Ledningen måste tycka att det är viktigt och ge redaktörerna och arbetsledarna i uppdrag att fixa det här. Det går inte för en ensam eldsjäl, säger Maria Brändström till Journalisten.

Så här gör man:

Annons Annons
  1. Sätt upp ett mål.
  2. Räkna män och kvinnor varje dag.
  3. Utvärdera varje vecka.
  4. Fira varje månad.

– Det är faktiskt så enkelt. Man måste börja räkna. Det går inte att ha en perfekt könsbalans varje dag och vissa veckor slår det fel, men sett över en månad eller längre tid går det att få en bra balans. Och då ska man fira. Sedan måste man hålla i det; fortsätta att räkna och utvärdera och fira. Det är inte svårt, säger Maria Brändström.

För Umeåredaktionens del kom förändringen 2001 när SVT Nordnytt delades upp i Norrbotten och Västerbotten.

– Det blev jättetydligt då. Vi ville ha en annan nyhetsvärdering. Det finns inte bara gruvor och tung industri i Norrland, i Umeå har vi ett av landets största sjukhus och ett stort universitet.

Mycket av arbetet med att få en jämn könsbalans består av planering. Och det har blivit lättare med tiden.

– Männen har varit duktiga på att synas och de tar sig in i rutan av sig självt så man behöver inte leta efter gubbar som klyver ved för att få en könsbalans. Det handlar om att hitta kvinnorna, och det kräver planering. TV är särskilt svårt – det är många kvinnor som inte vill vara i bild. Men där har det skett en förändring. Yngre kvinnor är inte alls på samma sätt rädda för att vara med, där ser vi ingen skillnad mot yngre män.

– Så vill man ha fler kvinnliga intervjupersoner ska man fråga de yngre. Då når man också en målgrupp som väldigt intressant, samtidigt som man kan hitta nya stories, säger Maria Brändström.

Fler avsnitt
Fler videos