PO friar Aftonbladet
för Putilov-artiklar

31 mars, 2017

PON-beslut Aftonbladets artiklar om den före detta SD-tjänstemannen och frilansjournalisten Alexander Fridback följde pressetikens regler. Det slår PO fast.

Det var i september förra året som Aftonbladet skrev att frilansjournalisten Egor Putilov egentligen är Alexander Fridback, som varit anställd på Sverigedemokraternas riksdagskansli.

Som Egor Putilov hade han skrivit i flera svenska tidningar, däribland Aftonbladet, Expressen, Dagens Media, Dagens Samhälle och Arbetet. Han jobbade även i en vecka på Radio Sweden innan Sveriges Radios säkerhetsavdelning fattade misstankar om honom och spärrade hans passerkort, något som Journalisten skrivit om.

Alexander Fridback anmälde artiklarna till Allmänhetens pressombudsman, PO. Han ansåg sig på lösa grunder vara uthängd med namn och bild i Aftonbladet.

PO friar Aftonbladet på alla punkter, skriver Aftonbladet.se.

PO skriver: ”Den som kliver ut på samhällsdebattens arena, om än anonymt, på det sätt som Alexander Fridback gjort, måste tåla att utsättas för granskning. Mot denna bakgrund har det varit pressetiskt försvarligt av Aftonbladet att bryta anonymiteten och avslöja bloggarens identitet. Av samma skäl är det av betydande allmänintresse att den person som i flera tidningar skrivit artiklar i samhällsfrågor under namnet Egor Putilov i själva verket är en annan person.”

PON-beslut

Senaste numret

Prenumerera

Journalisten-podden

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Ansvarig utgivare: Helena Giertta. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies