Gå direkt till textinnehållet

Därför ger Expressen ut sina Sverigereportage i bokform

Expressen samlar ett antal av sina reportage om ett Sverige i förändring i en ny bok på Volante förlag. ”För att nå ut med vår journalistik räcker det idag sällan med enstaka starka publiceringar”, menar politikchefen Christofer Brask.

Boken Det nya landet. Mannen i den gröna Volvon och 18 andra reportage från Sverige är en antologi med reportage från Expressen om ett Sverige i snabb förändring, med frågor om klassklyftor, segregation, centrum och periferi. Skribenterna jobbar på Expressens politik- och samhällsredaktion: Anna Gullberg, Johanna Karlsson, Federico Moreno, Helena Trus och Liza Alexandrova-Zorina.

– Vi brinner verkligen för den här typen av journalistik och vill att den ska få så stor spridning som möjligt, säger Expressens politikchef Cristofer Brask om satsningen.

Är ett syfte att nå nya läsare?
– Förhoppningen är att reportagen ska nå nya läsare när de ges ut i bokform, men även att trogna läsare ska tycka det är trevligt att få de bästa texterna samlade mellan hårda pärmar. Vi tänker att det är bra tajming nu, knappt fyra månader före valet.

Annons Annons

– Det lite längre svaret är att vi bättre möjligheter än någonsin att få en riktigt stor publik, men att konkurrensen om människors tid och pengar samtidigt är hårdare än nånsin – tiden är sen länge förbi då Expressen främst konkurrerade med Aftonbladet och vice versa. Idag handlar det lika mycket om SVT, Netflix, Storytel eller P3 Dokumentär. För att nå ut med vår journalistik – att publiken verkligen förknippar den med Expressen och dessutom pratar om den, att det blir buzz – räcker det idag sällan med enstaka starka publiceringar.

Expressen bestämde sig för drygt ett år sedan att ge läsarna ett ”unikt, genomarbetat reportage om Sverige” varje lördag fram till valet.

– Hittills har vi gjort 59 reportage, när projektet går i mål kommer det vara drygt 70. 

Handlar bokutgivningen också om att stärka ert varumärke?
– Vi hoppas att boken ska bli underlag för spänstiga diskussioner bland samhällsintresserade människor, inte minst med tanke på valet, och förstås att den blir en plusaffär för Volante. Om den samtidigt skulle påverka Expressens varumärke på ett positivt sätt är det en trevlig bonus, menar Christofer Brask.

Fler avsnitt
Fler videos