Gå direkt till textinnehållet

Branschen om krispaketet: Otillräckligt

Både Journalistförbundet och TU – Medier i Sverige är besvikna över det krispaket riktat mot mediebranschen som regeringen presenterade i fredags. UPPDATERAD

Stödpaketet, som bland annat omfattar ett permanent förstärkt mediestöd på 200 miljoner kronor årligen, är långt ifrån tillräckligt för att branschen ska kunna klara coronakrisen, anser Journalistförbundet.

– Vi är besvikna. Det här är inte tillräckligt för att säkerhetsställa journalistik i hela landet. Beslutsfattare som vill värna demokratin måste ta ett mycket större ansvar i denna kris, säger ordförande Ulrika Hyllert i en kommentar.

Samma reaktion kommer från dagspressens branschorganisation TU.

Annons Annons

– Tyvärr ser detta paket magert ut för en bransch som är hårt ansatt. Ansatt i ett läge då kvalitetsjournalistiken har ett viktigare uppdrag än på mycket länge. Ett paket värt 200 miljoner kronor motsvarar bara en liten del av de förlorade annonsintäkter branschen nu upplever. Stannar regeringens åtgärder här innebär det en ökad risk för att den journalistiska bevakningen tunnas ut på fler ställen i landet, säger Victoria Svanberg, ordförande TU – Medier i Sverige och delägare i NWT-koncernen i en kommentar.

Journalistförbundet betonar att de nya pengar som regeringen skjuter till också måste komma frilansjournalister till del. Förbundet efterlyser också ett stöd till tidskrifts-Sverige.

Casten Almqvist, vd för TV4, välkomnar däremot beskedet från kulturministern om ändrade reklamreglerna för tv som gör det möjligt med längre annonsavbrott.

– Det är mycket välkommet att kulturministern går fram med mer flexibla annonsregler. Det är viktigt för mediemångfalden i Sverige på både kort och lång sikt. Vi ser fram emot en fortsatt dialog för att säkra goda förutsättningar för den fria publicistiken, säger Almqvist i en kommentar.

Fler avsnitt
Fler videos