Gå direkt till textinnehållet

Aftonbladet-chefen Martin Schori om AI: ”Kommer få stor inverkan på journalistiken”

AI är tekniken på allas läppar just nu. På Aftonbladet har man tagit fram en policy för hur tidningen ska förhålla sig till – och journalisterna använda sig av – de nya möjligheterna.

I en text på Aftonbladet berättar biträdande redaktionschef Martin Schori om tidningens generella policy för AI.

I policyn klargör man att Aftonbladets journalister kan ta hjälp av AI-teknik i sitt arbete för att producera material, däremot ska allting som publiceras vara  producerat, redigerat och faktagranskat av en människa. 

– Att vi tar fram en policy beror dels på att det är mycket snack om det i branschen just nu, också att vi som alla mediehus jobbar med att titta på vad det finns för möjligheter, tidsvinster och till och med hot med den nya tekniken. Vi behöver sätta ned foten och berätta både internt och externt hur vi ser på det här och hur vi ska förhålla oss till det på Aftonbladet, säger Martin Schori till Journalisten. 

Annons Annons

Martin Schori menar att utvecklingen skiljer sig åt från mycket annan teknik som kommit till mediebranschen på senare år, inte bara för att det gått så snabbt.

– När poddarna kom så visste man vad det var, samma sak med tv. Men AI är väldigt tekniskt, vilket jag tror gör att många nästan ryggar tillbaka och inte vill ta i det. Jag kan inte mycket om teknik men som chef känner jag ett ansvar att försöka lära mig mer om hur det här ska kunna hjälpa oss. För att bli bättre internt, spara tid, men också för att komma ut med bättre tjänster och upplevelser mot användarna, säger Martin Schori. 

– Det är så mycket som hänt på kort tid, ta bara att Microsoft har gjort comeback och att Google nu är hotat, vem hade kunnat tro det för något år sedan? Det är klart att det här kommer få stor inverkan på journalistiken när vem som helst kan producera innehåll väldigt billigt, fortsätter han.

Hur ska ni möta en sån framtid, där vem som helst kan göra innehåll? 
– Det handlar om att fokusera än mer på de saker en robot inte kan göra, än i alla fall. Kontakten, det personliga, grävande journalistik, vara på plats, den typen av material som är svårare att automatisera. Den nya valutan kommer vara tillit och förtroende. Det kommer bli en kvalitetsstämpel att något är ”man made”.

I policyn skriver ni att man inte ska ”mata externa plattformar som ChatGPT med känslig information”, kan du ge exempel på vilken typ av information man inte får ge ut?
– Det finns också externa transkriberingsverktyg där det inte är självklart att man ska ladda upp sin intervju, och det kan vara allt från källskyddat material till personuppgifter. Pratar man om ChatGPT är den bra på att analysera stora mängder information, men man ska inte ladda upp källskyddat material där, eller personuppgifter, eftersom man inte vet vad som händer med informationen. Vi har också en mer detaljerad policy internt som vi kommer gå ut med till medarbetarna med sådana exempel.

Fler avsnitt