Krönika

Andreas Ekström Kulturjournalist, Sydsvenskan
skicka e-post rss

Klassisk mytologisering
av medierna

27 mars, 2012

Med intresse, och stigande häpnad, har jag följt det nya svenska ”Tryckfrihetssällskapet” och dess etablering i Malmö.

Sällskapet ifråga skaffar sig existensberättigande genom en klassisk mytologisering av hur medier fungerar: Man ”får” inte säga vissa saker. Om man ändå säger dessa saker, så drabbas man av olika typer av repressalier.
”Dessa saker”? Ja, det är av det inledande programmet hos sällskapet att döma ”the usual suspects”, så att säga: Invandring har sina baksidor. Genusvetenskap har sina akademiska brister. Och kvinnor slår män också, det är inte bara tvärt om.

Debattören Mikael Jalving, dansk stövel med hiskeliga klavertramp som specialitet, var självskriven gäst på sällskapets första sammankomst. Han har skrivit en hel bok på temat hur ”tyst” det är i Sverige.
Det är märkligt så olika man kan uppfatta det! Jag tycker för min del att det är ett jäkla tjattrande, hela tiden, i massor av medier, på nätet och i TV och i tidningar, där människor får fritt blås att lansera sina konspirationsteorier om massmedial ihjältigning eller vaccinlobbyns ondskefulla plan att göra fjärrstyrda robotar av oss allihop eller vad det nu kan vara.

Det är fritt fram att tala här. Och det finns inga sanktioner kopplade till det, utom möjligen en då: man får sina ord granskade och bemötta. Säg vad du vill, men räkna med att du blir emotsagd. Eller motbevisad. Ledande webbpublicist på detta område i Sverige har komikern Magnus Betnér varit. Med enastående tålamod och karaktäristisk sarkasm har han diskuterat med allt och alla, tagit fram siffror och gjort mos av koleriska halvrasister på sin blogg.
Men Magnus Betnér straffar inte. Han argumenterar.

Tryckfrihetssällskapets grundare Ingrid Carlqvist har låtit sällskapets Facebooksida bli till ett högerextremt tillhåll. Hon har låtit sitt omdöme göra förfärliga saker med hennes anseende som journalist.
Hon kommer inte att straffas för det. Hon får säga vad hon vill. Men när hon hävdar att ”jämställdisten” Pär Ström tackar nej till Tryckfrihetssällskapet för att han är rädd för repressalier från etablissemanget, då gör hon sig själv till åtlöje. Säga vad man vill om Pär Ström, men rädd för etablissemanget är han liksom inte.
Samma sak kan sägas om högerdebattören Roland Poirer Martinsson. Han tackade ja först, men behövde inte många minuters research för att inse vilket sammanhang han skulle legitimera med sin närvaro.
För det handlar ju inte bara om vad man säger. Det är sammanhanget, sällskapet, som sätter det slutliga intrycket.

Men Tryckfrihetssällskapet och Ingrid Carlqvist, som i en intervju med Sydsvenskan säger att hon kan tycka att det är bra att Sverigedemokraterna finns i riksdagen och att hon önskar sig ett invandringsstopp, är mästare på att se spöken. Och det är förstås logiskt, enär samma Carlqvist för inte så länge sedan kom ut som reinkarnerad.
Även detta får hon gärna torgföra förstås. Det problematiska uppstår när hon och hennes gelikar bara accepterar medhåll som respons på sina utsagor. Då blir de ju förespråkare för exakt den sortens tystnad de påstår härskar – allt medan svenska medier låter folk tjattra på som aldrig förr.

P.S. Här en ständigt aktuell fråga apropå inget särskilt: Hur står Joakim Thåström ut? En man som ska vara så mycket underdog och rebell – men som utan invändningar håller på att kramas ihjäl av alla svenska musikjournalister. Vad betyder det för en artist med det anspråket, att vara så totalt oomstridd i medierna? Och kan man verkligen förbli rebell om man inte utmanar någon alls?

Kommentarer

Det finns 15 kommentar på sidan.


Kommentera
Inlagt av Johan Keplar ons, 2012-03-28 15:20

Vilket narcissiskt dravel. Sök hjälp.

Inlagt av Mats Andersson ons, 2012-03-28 15:45

Exakt! Alla som säger mot dem ingår i den världsomfattande konspirationen för att censurera dem. Foliehatt på!

Inlagt av Christofer Catilan tors, 2012-03-29 08:00

Om det verkligen vore så gott ställt att Tryckfrihetssällskapet har ställt fel diagnos på svensk press såsom…

Journalisten.se (2012.03.27) påstår: Sällskapet ifråga skaffar sig existensberättigande genom en klassisk mytologisering av hur medier fungerar: Man ”får” inte säga vissa saker.

…då skulle vi naturligtvis vara lyckligt lottade i detta land. Men det verkligt mytologiska i helt metafysiska proportioner står en helt annan källa för såsom…

Dagensmedia.se (2012.03.08) skriver: Journalister är den yrkeskår som har absolut lägst förtroende bland svenskarna. Det visar Medieakademins förtroendebarometer.

…vilket talar sitt tydliga språk. Enligt vedertaget sunt förnuft tyder detta på att majoriteten av svenska journalsiter inklusive Andreas Ekström har en mytisk tolkning angående värdet av sitt arbete. Hur kan det komma sig att den stora allmänheten, läsarkretsen har belönat journalister med bottennapp i Medieakademins förtroendebarometer?

Detta är förstås en komplicerande åkomma som journalsiter ådragit sig långt innan Tryckfrihetssällskapet har sett dagens ljus på svenskt territorium. Frågan är hur en journalist kan gå till sitt jobb och känna sig anständig med sitt yrke om man inte lyckats bättre…hur känns det?

Om det inte känns ruttet så verkar man i sin egen mytologiska yrkesvärld, i sin andemening mer passande som produktion av fiction än rapportering om verklighet.

Inlagt av Ingrid Carlqvist tors, 2012-03-29 08:44

Andreas Ekström tycker att jag har "låtit mitt omdöme göra förfärliga saker med mitt anseende som journalist". Jag tycker att vi ska låta framtiden avgöra den saken. Minns att Torgny Segerstedt var utdömd av såväl kolleger som regering när han envist och ensamt hävdade att nazisterna var livsfarliga och skulle motarbetas. När facit fanns hyllades Segerstedt i alla tonarter och hans fega kolleger vågade äntligen fördöma Hitler.

Själv håller jag Mikael Jalving tusen gånger högre än Andreas Ekström. Här skriver Jalving om tystnaden i Sverige - mumiernas land:

http://www.tryckfrihet.com/i-mumiernas-land

Inlagt av Anders Ljungberg fre, 2012-03-30 13:43

Det tycks i alla fall inte finnas några gränser för Ingrid Carlqvists självförtroende. Hon jämför sig själv med Torgny Segerstedt. Det är som när ifrågasatta slagrutegubbar säger att även Gallilei var ifrågasatt men fick rätt till slut.

Inlagt av Christofer Catilan fre, 2012-03-30 16:04

> Anders Ljungberg: ”Det är som när ifrågasatta slagrutegubbar säger att även Gallilei var ifrågasatt men fick rätt till slut.”

Nu tror jag inte alls att det är riktigt så enkelt! :-) Eftervärldens granskning har visat Galileis teser korrekta utifrån hans perspektiv men inte slagrutegubbars (inte från något perspektiv) utan tvärtom som ren tro på vidskepelse. Slagrutan har trots allt testats som nonsens.

Men om du ska testa korrektheten och/eller spekulera över beständigheteten beträffande Ingrid Carlqvists självförtroende då måste du nog vänta några år till. Däremot kan vi redan idag spekulera över chansen att lyckas och jag hävdar att folk med oklanderligt gott självförtroende har betydligt större chans att lyckas än folk med ynkligt dito :-)

Inlagt av Ingrid Carlqvist fre, 2012-03-30 17:09

Anders Ljungberg. Du har helt rätt - det är inget fel på mitt självförtroende. Det är därför jag vågar vara modig, till skillnad från de flesta av mina kolleger. Och jag är stolt över att ha förebilder bland de modiga. Fega journalister som du kommer aldrig att göra något för mänskligheten. Bara de som vågar utsätta sig för andras ilska och gliringar kan göra skillnad.

Inlagt av Anders Ljungberg lör, 2012-03-31 09:30

Ingrid Carlqvist. Din självpåtagna hjältinneroll är svår att ta på allvar. Om man vill utsätta sig för andras ilska och gliringar räcker det med att bli medlem i Tryckfrihetssällskapets FB-grupp och ifrågasätta saker som sägs där. Jag gjorde det under en kort period och överöstes med ilska och oförskämdheter, bland annat från dig. Hot och förtal hör till vardagen. Tonen i den gruppen är verkligen allt annat än öppen och tillåtande.

Inlagt av Jonas Wiskari lör, 2012-03-31 17:23

Christoffer Catilan:

Så för att journalister har lågt förtroende så innebär det automatiskt att det finns mediecensur? Lite väl långt kast va?
Däremot så finns det en bild av att journalister bara skriver scoop hela tiden vilket inte är så märkligt eftersom mediastrukturen alltmer består av frilansare.

Inlagt av Joakim Makkonen sön, 2012-04-01 02:11

Har du läst Jalving's bok?

Inlagt av Bruno sön, 2012-04-01 03:47

På Facebooksidan får alla typer av ismer uttrycka sin åsikt. Är inte det, det som är tryckfrihet ? Eller är det demokraturmedia som sitter på alla sanningar ?
Andreas Ekström du är en typisk lakej för demokraturen i vårt land !

Inlagt av Christofer Catilan sön, 2012-04-01 09:38

> Jonas Wiskari: Så för att journalister har lågt förtroende så innebär det automatiskt att det finns mediecensur?

Nu kan det visserligen vara en helt avgörande skillnad mellan ”lågt” och ”absolut lägst”! Om man väljer att kalla det lågt så skulle inte heller jag vara orolig över att det skulle vara ett ”ohälsotecken” på svensk journalistik. Men nu heter det ”absolut lägst”!

Jag talar inte heller om någon mediecensur utan det din subjektiva tolkning helt och hållet!

Däremot talar jag om ”…mer passande som produktion av fiction än rapportering om verklighet.” Ingen av oss läsare kan tvivla på verklighetens fakta i den milda graden att det skulle får förroende rasa till ”absolut lägst” utan tvivlet och bristen på förtroende på svenska journalsiter uppstår när er output börjar likna allt mer FICTION.

Inlagt av Celsius lör, 2012-04-21 12:34

Andreas Ljungström, på vems sida står du egentligen? Att du beklagar en annan journalist är egentligen svar nog. Du tillhör det gäng som vill dölja i stället för att belysa. Stackare.

Inlagt av Anna1 mån, 2012-04-23 23:23

"Det tycks i alla fall inte finnas några gränser för Ingrid Carlqvists självförtroende."

Fast hur kan det vara ett problem att Ingrid har ett gott självförtroende och tror på det hon gör? Jag ser det enbart som någonting positivt för generellt sett är det en egenskap som många journalister verkar sakna. Annars skulle väl knappast de etablerade medierna vara så likriktade? Det känns vidare väldigt "jante" över en sådan utsaga. Kom inte här och tro att du är någonting, för då...

"Tryckfrihetssällskapets grundare Ingrid Carlqvist har låtit sällskapets Facebooksida bli till ett högerextremt tillhåll"

Vad har du för bevis för det? Är det din egen åsikt eller delar du den med 100 andra? Och i så fall vilka? Alltid viktigt, tycker jag, att man är tydlig med vem det är som talar i texten, inte minst för trovärdigheten.

Själv är jag en varm förespråkare för det mångkulturella samhället men jag tror inte att rätt väg är att sopa problemen under mattan. Dialog och att människor får uttrycka vad de känner under ordnade former är mitt ideal. Att det sedan drar till sig extremister kan man knappast klandra Ingrid eller någon annan för, lika lite som man kan hålla Sjöstedt ansvarig för att vissa av hans anhängare stödjer Maos kommunistregim.

Inlagt av Anonym i kostym tis, 2012-10-23 13:37

@Christofer Catilan

"Dagensmedia.se (2012.03.08) skriver: Journalister är den yrkeskår som har absolut lägst förtroende bland svenskarna. Det visar Medieakademins förtroendebarometer.

…vilket talar sitt tydliga språk. Enligt vedertaget sunt förnuft tyder detta på att majoriteten av svenska journalsiter inklusive Andreas Ekström har en mytisk tolkning angående värdet av sitt arbete. Hur kan det komma sig att den stora allmänheten, läsarkretsen har belönat journalister med bottennapp i Medieakademins förtroendebarometer?"

Sunt förnuft säger dig även att Solen rör sig kring Jorden. Bara för att journalister har lägst förtroende - inom en viss ram - så betyder det inte att det finns de som har ännu lägre förtroende.

Sedan så har det alltid varit legio att skälla på journalister. Och så köper man senaste kvällstidningen för att se vad de har skrivit fel denna gång...

 

Journalisten TV

Journalisten på Youtube

Nyhetsbrev

Prenumerera på nyhetsbrevet

Säg upp din prenumeration här

Senaste numret

Prenumerera

Grodor

Fler grodor