
Tidskrifternas digitala läsarintäkter ökar
I år beräknas de svenska tidskrifterna öka sina digitala läsarintäkter med 18 procent till över 500 miljoner kronor, och det är konsumenttitlarna som står för den största ökningen. Det visar en ny rapport från Sveriges Tidskrifter.
B2B-titlarna står för drygt hälften, de beräknas få cirka 260 miljoner kronor i direkta intäkter i år, en ökning med 15 procent jämfört med föregående år. Konsumentmagasinen beräknas öka sina direkta intäkter med 28 procent till 194 miljoner kronor. (Övriga intäkter är indirekta, bland annat från Readly.)
Sedan mätningarna började 2020 har prenumerationspriset ökat från i snitt 102 kronor per månad till i snitt 259 kronor per månad. I år ligger prenumerationspriserna på ungefär samma nivå som 2024, men flera skriver i fritextsvar att de planerar att öka priserna framöver.
En organisk jämförelse (där samma titlar jämförs med föregående år) visar att snittpriset i år ökar med 6 procent jämfört med föregående år, till 267 kronor per månad, fördelat så här:
- Snittpriset för de 98 B2B-sajterna ökar med 6 procent till 365 kronor per månad.
- Snittpriset för de 64 B2C-sajterna ökar med 4 procent till 79 kronor per månad.
Fortfarande är det bara 37 procent av tidskriftssajterna som erbjuder digitala abonnemang: 187 av 504 sajter.
Bland trenderna som listas i årets rapport finns:
- En oroande trend: Att 25 sajter försvunnit eller slutat svara sedan föregående år, 18 konsument och 7 B2B
- Fler erbjuder en gratismånad: Hela 76 procent erbjuder någon form av introduktionserbjudande, där en månad gratis är vanligast: 55 procent erbjuder det.
- Standardiserade grupprenumerationer blir vanligare, att det alternativet finns redan i formulären.
- Medlemskap ökar, och ersätter prenumeration på en del titlar.
- Styckköp av artiklar är fortsatt stendött.
- Årsprenumerationer efterfrågas, och inte bara för B2B-titlar, även konsumentmagasinen märker ökad efterfrågan.
- Vart tionde magasin erbjuder nu ett betalnyhetsbrev som en separat redaktionell produkt, ibland med ett eget produktnamn.
Läs rapporten som gjorts av Higear Transformation för Sveriges Tidskrifter här.