Nordiska Tidningsbolaget tar över Kupé
Mer resor och en tydlig miljöprofil. Det är några av förändringarna som kommer att bli i Kupé, nu när Nordiska Tidningsbolaget tar över SJs magasin. Företaget tar även över personaltidningen och kommer där att anställa en reporter.
Flera av Sveriges stora byråer slogs om uppdraget att få ta över SJ:s Kupé. Upplagan är 120 000 för de ordinarie numren och 150 000 för två dubbelnummer.
– Det är en stor möjlighet och en väldigt intressant tidning som har en enorm potential eftersom så många stöter på den, säger Nordiska Tidningsbolagets vd Håkan Lövström
Han lovar att det kommer att märkas att hans företag tagit över. Layouten kommer att ändras och inriktningen i tidningen bli tydligare med fokus på resor, miljö och förströelse.
– Den genomsnittlige tågresenärer är en kvinna på drygt 35 år, med bra utbildning, bra med pengar och som är intresserad av att använda sin tid på tåget till att läsa. För att fånga henne så måste vi ha ämnen som passar.
Några nyanställningar i och med att man tar över Kupé blir det inte, eftersom bolaget i dag arbetar med ämnesredaktörer och frilans.
Däremot kommer företaget att göra en nyanställning på SJs personaltidning, som man också blir delansvarig för.
– SJ Nytt har en redaktör sedan många år och numera finns även en tidskriftsansvarig på SJ. Vi ska bidra med en reporter och sedan även med layout och fotografer och frilansskribenter. Det kommer att bli ett lyft för personaltidningen, men först efter sommaren, så omgörningen med Kupé är klar, säger Håkan Lövström.