Måndagsmötet: Jon Åsberg, chefredaktör, Affärsvärlden.
I DN Debatt i lördags skrev ekonomiskribenten Olle Rossander att ekonomijournalisterna helt misslyckats med sitt granskande uppdrag. Jon Åsberg, Affärsvärldens chefredaktör, tycker att affärspressen tar granskningen på allvar, men att det finns brister i kunskaperna om de avancerade finansiella instrument.
Bland annat skrev Olle Rossander i DN att ingen har lyckats göra en analys av Swedbank, har han rätt?
– Nej, jag tycker att han har fel, vi har analyserat Swedbank, och gjorde bedömningen att banken är solvent idag men om det blir mycket stora förluster i Baltikum kan det ändras.
Men Swedbank granskade ni väl efter att kaoset brutit ut?
– Visst, men vi analyserar kontinuerligt alla börsföretag. Sen är det så att vi har begränsad tillgång till information från bolagen och är beroende av hur mycket information de vill släppa. I årsredovisningen redovisar bolagen inte tillgångarna i detalj. Bakgrunden till krisen är ju just att de värdepapper som banken sitter på visat sig vara osäljbara. Så tyvärr måste vi bygga känslighetsanalyser på en del antaganden om tillgångarna.
Om det finns brister inom ekonomijournalistiken var finns de?
– Brister finns i form av en del sensationsjournalistik. Och vi kan bli betydligt bättre på att bedöma de finansiella instrumenten, till exempel obligationsderivat som haft enormt stora värden under senare år. Kunskapen om dem har varit väldigt låg. Aktier, obligationer och optioner kan journalisterna, men om de mer avancerade instrumenten är kunskapen mycket begränsad.
En del av problematiken är ju att medieutbudet styrs av kommersiella krafter och läsarpreferenser. Innebär inte det också att det i praktiken är omöjligt att lösgöra sig från börsporr när det går bra och skräckrubriker när det går dåligt?
– Alltså, rasar börsen sju procent på en dag, då är det sensationellt, så då är det klart att det blir svarta rubriker. När det går bra är det ofta lugnare processer. En del av det där är naturligt. Men allmänheten måste ha klart för sig riskerna på marknaden och de måste medierna publicera. Men jag tror att våra läsare har bra förståelse för hur det hänger ihop.
Hur går er upplaga nu?
– Pappersupplagan påverkas väldigt lite av kraftiga svängningar på börsen, faktiskt. Däremot ser vi ett ökat intresse på nätet under de dramatiska börsveckorna. Blir det långvarigt deppigt, då märks det genom att prenumeranterna på pappersupplagan blir färre.