Facebook nyhetskälla för en majoritet av svenskarna
56 procent av svenskarna använder sociala medier som nyhetskälla varje vecka. Populärast är Facebook, där 42 procent får sina nyheter.
Det är ett av många intressanta resultat i Oxfordbaserade Reuter Institutes årliga rapport om digital nyhetskonsumtion, som släpps i dag. Rapporten kartlägger medieanvändningen hos internetanvändare i 26 länder, däribland USA, Sydkorea, Japan och en rad europeiska länder, inklusive de nordiska.
Några fler siffror ur studien:
- Bara medierna i Norge är mer framgångsrika än svenska medier på att kunna ta betalt för digitalt innehåll. 20 procent av de svenska deltagarna i Reuter Institutes undersökning uppger att de det senaste året betalat för att ta del av nyheter online. (I Norge är siffran 27 procent.)
- Den genomsnittliga summa som svenskarna uppger sig betala för digitalt nyhetsinnehåll per år är 43 pund (cirka 500 kronor).
- 11 procent av svenskarna använder Youtube som nyhetskälla varje vecka.
- 27 procent av svenskarna har installerat adblockers. Det placerar Sverige på plats 7 av 26 undersökta länder.
- Smartphones (69 procent) används i högre utsträckning än datorer (64 procent) när det gäller att ta del av digitalt nyhetsinnehåll. Här skiljer Sverige ut sig från resten av de undersökta länderna, tillsammans med Sydkorea och Schweiz.