Den första paneldebatten på Journalistförbundets Framtidskonferens gav ett enat budskap till konferensdeltagarna: den ekonomiska krisen i tidningsbranschen är en strukturell omvandling, inte en lågkonjunktur.
Panelen bestod av Jeanette Gustafsdotter, VD för Utgivarna, Olov Carlsson nyhetsdivisionschef på SVT, Peder Bonnier, digital chef på Bonnier Tidskrifter och Mikael Zachrisson, konsult på Ziggy Creative Colony och debatten leddes av Journalistförbundets ordförande Jonas Nordling.
Budskapet från panelen var tydligt.
– Det här är absolut en strukturell omvandling, inte en lågkonjunktur, sade Jeanette Gustafsdotter och fick medhåll av de andra paneldebattörerna.
– Det går inte att hålla emot. Människor kommer inte att sluta använda mobiltelefoner och gå tillbaka till papperet. Vi kommer att behöva anpassa journalistiken till nya plattformar, sade Olov Carlsson.
– Hur ska vi arbeta för att ha ett fortsatt starkt förtroende? Förtroendet är grunden för hela affärsidén, sade Jeanette Gustavsdotter.
Ingen av de fyra paneldebattörerna kom med några konkreta svar på frågan hur finansieringen av journalistiken ska lösas.
Peder Bonnier poängterade att papperet och det digitala är olika affärer, och att det inte bara är att överföra den ena affären till den andra.
– I papperet finns det annonsförsäljning och konsumenter som betalar för journalistiken. Digitalt finns det bara en annonsaffär, och den ser annorlunda ut. Det finns ingen digital affärsidé som kan bära de kostnader som finns i papperstidningens organisation, sade Peder Bonnier.
På måndagskvällen fortsätter de förtroendevalda att i grupper diskutera branschens framtid.