Gå direkt till textinnehållet

Medelklassmannens intressen styr

Jag sitter hemma vid köksbordet en vanlig tisdag och läser Sydsvenskan, en tidning jag ­arbetar för med jämna mellanrum. På sidan 25 i a-delen kan jag läsa att dagens stora vinnare är Sandvik och att dagens förlorare är Carnegie. Där ser man. Det säger mig absolut ingenting.

1.39 hit och 91.25 dit. Visst påverkar börsens upp- och nedgångar vårt samhälle, men flera sidor börsinformation i papperstidningen varje dag är väl ändå att överdriva? Som om inte detta vore nog kan man ju dessutom få ytterligare börssiffror på sydsvenskan.se dygnet runt.
Samma kväll tittar jag på Nyheterna på TV4. Sändningen avslutas med intervjuer med Investors VD och en börsmäklare från New York. Samtidigt rullar en slinga längst ner i bild. London 2.89, Dow Jones –1.06 och så fortsätter siffrorna i en enda lång evighet. Vi är så vana vid dem att vi inte ens reagerar. De rullar där – varje kväll.

Det finns många fler exempel på sådant som får ta häpnadsveckande stor plats i våra medier. Jag har bestämt för mig att Skånska Dagbladet, andratidningen i min hemstad Malmö, lockar med en särskild fiskespalt varje måndag. Och jo då, visst är det så bekräftar redaktionssekreteraren Lennart Andersson när jag ringer upp honom för att höra om jag verkligen minns rätt. En fiskespalt, varje måndag året om. Är det verkligen rimligt? Skånskan satsar hårt på att bevaka travsporten också. ”Massor av trav, varje dag i princip”, säger Lennart Andersson med stolthet i rösten.
Och det finns fler som ger travet oproportionerligt stort utrymme. Till exempel TV4 och TV4 Plus som verkar älska Going Kronos och Copper Beach och andra snabba hästar och skryter på sin hemsida med att de sänder flera timmar trav i veckan.

I min konspiratoriska hjärna har börsen, trav och fiske en stark gemensam nämnare, nämligen den vita medelklassmannen. Detta är hans intressen.
Och eftersom han sitter på mycket kosing är han en mediekonsument som tidningar och radio- och TV-kanaler slåss om. Dessutom finns han i massupplaga ute på våra redaktioner, ofta med makt över vilka ämnen som ska få ta plats.
Samtidigt säger chefer på de flesta journalistiska arbetsplatser att ”vi måste locka nya grupper”. Ja men skippa då rullande börssiffror och fiskespalter  och satsa på ämnen som berör fler än medelklassmannen.
Jag kommer att tänka på ytterligare ett område där proportionerna är orimliga. SVT har en särskild redaktion som varje vardag producerar nio minuter långa nyhetssändningar på finska. Dessutom gör man ett särskilt barnprogram, ”Karamelli”, som sänds på lördagsmorgnar. Det är jättebra att minoritetsspråk som finska och samiska hålls levande, men vore det inte ännu viktigare att sända nyheter på till exempel arabiska som är ett stort invandrarspråk i Sverige i dag?

Annons Annons

Jag ringer SVT och frågar nyhetschefen Per Yng. Han vill inte säga för mycket, låter lite hemlig, men säger till slut att visst har jag rätt, visst borde Sveriges Television sända nyheter på arabiska. Och det finns vissa planer på det, avslöjar han. Anna Zetterstam som är gruppchef för undertextningen är lite mer konkret. Hon läser från sina papper att under 2008 ska man undersöka möjligheten att texta en stor nyhetssändning till arabiska varje dag. Men bara på  webben.
Jaja, alltid en början…