Tipsa Journalisten »
Telefon: 08-613 75 00
redaktionen@journalisten.se
annons@journalisten.se
31 oktober, 2012
Det här är en argumenterande text med syfte att påverka. Åsikterna i artikeln är skribentens egna.
På morgonen den 9 augusti slog pressmeddelandet från Netflix ned som en bomb på svenska kultur- och nöjesredaktioner: den amerikanska filmjätten skulle starta fullskalig verksamhet i Sverige i oktober.
Flera tidningar ringde och bad mig om expertkommentarer den förmiddagen. Men jag visste ju inte mer om utbud eller kvalitet än någon annan. Tidningarna skrev mycket och stort ändå. Nyheten hanterades i princip som årets största i nischen, med obligatorisk ”Spotify för film”-vinkel.
Men den blev inte största nyheten ens den veckan, för blott nio timmar efter Netflix-utskicket svarade HBO med ett ännu kraftigare pressreleaseskalv i Sverige – världens tyngsta kvalitets-TV-bolag skulle också lanseras här under hösten. Kulturjournalister slog extatiska frivolter i både spalterna och sociala medier.
Två månader senare har Netflix kommit i gång, medan försenade HBO Nordic har kommit upp i 97 000 ”gillar”-klick på sin facebooksida. Samtidigt har även flera av de befintliga svenska operatörerna, från TV4 till Viaplay och CMore, vässat sina streamingtjänster och ytterligare nya tillkommit: Filmnet och Magine är de mest omskrivna.
Höstens största nyheter på den svenska TV-marknaden har alltså med nya streamingtjänster att göra. Men medierna har inte bara behandlat dem som nyheter, man har även hyllat dem, det vill säga gått i god för dem med välkända bylines, och kallat de nya tjänsterna för ”en revolution”.
I och med detta har man också fullbordat ett väsentligt svek mot sina läsare.
Jag betvivlar inte att majoriteten av alla dessa journalister verkligen testat tjänsterna. Däremot betvivlar jag att de haft grundläggande kompetens att överhuvudtaget utföra publiceringsdugliga tester.
Å ena sidan har de okritiskt citerat streamingbolagens PR-uttalanden om att man nu minsann slår undan benen på piratkopieringen och på allvar konkurrerar med fysisk köpfilm. Å andra sidan har man bara testat tjänsten i datorn, eller – om man i något undantagsfall kopplat denna till en TV – med otillräcklig utrustning och teknikkunskap.
Ty i ingen enda av alla dessa hyllningar har någon journalist noterat att tjänsterna knappt klarar av att sända ut surroundljud. Enligt branschstatistik har vart fjärde hushåll i Sverige ett hemmabiopaket. Och varenda hemmabioägare som läst en tidning de senaste veckorna om ”streamingrevolutionen”, och nyfiket tecknat sig för ett konto, torde ha insett att de blivit lurade av klåparjournalister.
En piratkopierad film håller i dag vanligen närmast bluraykvalitet, även ljudmässigt. En streamad film hos Netflix eller andra leverantörer, däremot, håller inte ens dvd-kvalitet, vare sig i bild eller ljud.
Därtill är utbudet plågsamt underlägset köpfilmshyllorna eller de otillåtna fildelningssajterna. Och även här har många journalister gått vilse – exempelvis när de angett antal filmer hos respektive streamingtjänst och bara vidareförmedlat officiella uppgifter där till och med varje enskilt avsnitt i en TV-serie räknas som en fullgod ”titel” i utbudet.
Som vanligt, när det gäller mer komplexa sammanhang i sådana här frågor och när etablerade medier sviker, är det en blogg som förmedlar den oberoende, genuint granskande journalistiken. På www.blogg.kritiker.se har man manuellt kollat av tjänsternas nyhetsutbud mot listan över senaste årets samtliga filmsläpp, och konstaterar att Netflix och Viaplay endast har 5 respektive 12 procent av dessa titlar. För att fullfölja mediernas utrop om ”Spotify för film” så kan sägas att Spotify erbjuder närmare 90 procent av det senaste årets alla skivsläpp.
Ingen av dessa dimridåer – som fördunklat både faktiskt utbud och teknisk kvalitet och kompatibilitet – har våra största tidningar klarat av att skingra. I stället har kända journalister blivit upphetsade av att släppas in som ”beta-testare” på nya tjänster som exempelvis svenska Magine eller Filmnet och undsluppit sig genanta överdrifter om att dessa är ”geniala” och ”framtidens tv” (detta sagt om Magine, som i själva verket inte är något annat än ett sämre TV4 Play i dagsläget).
Alla rikstäckande dagstidningar har erbjudit både djupreportage och översiktsguider men ingen har lyckats genomföra egna seriösa tester och utbudsberäkningar. Det är svårt att kalla det för något annat än årets största konsumentjournalistiska haveri.
KJELL HÄGLUND
är ny chefredaktör för Musikindustrin.
Prenumerera på nyhetsbrevet
Journalisten, Nytorgsgatan 17a, 116 20 Stockholm
Tel:08-613 75 00
E-post: redaktionen@journalisten.se
Journalisten.se har 190 000 unika sidvisningar och 75 000 unika besökare per månad (genomsnitt Google analytics).
Magasinet Journalisten har en räckvidd på 42 000 läsare (Orvesto 2:a kvartalet 2017). Annonsera
Journalisten är Sveriges äldsta och största medietidning. Prenumerera
Ansvarig utgivare: Axel Andén. Allt material är skyddat enligt lagen om upphovsrätt. Citera gärna, men ange källan. Information om cookies
Kommentarer
Det finns 5 kommentar på sidan.
Kommentera
Jag är inte helt med på att surround och hög bildkvalitet nödvändigtvis är viktigaste faktorerna för genomsnittskunden, mp3-revolutionen fick audiofilerna att slita sitt hår, men där slog tillgänglighet hela tiden kvalitet och jag tror det gäller film också.
I övrigt har du helt rätt tycker jag. Magine är i sitt nuvarande skick en väldigt analog bandspelare, inte särskilt mycket mer och Netflixutbudet i Sverige liknar DVD-hyllan på Åhléns från sent 90-tal, med ett oerhört begränsat och ibland väldigt märkligt urval.
Bra skrivet, Häglund.
Vill bara tipsa om GP:s test av nätfilmssajterna. Under rubriken Nätfilmssajterna håller inte måttet. Konsumentsajten på gp.se
http://www.gp.se/konsument/konsumentguider/1.1114162-natfilm-haller-inte...
Håller med i det mesta men...
Man måste betänka att Magine befinner sig i beta-stadie och där är snarare konceptet än utbudet av kanaler intressant, just nu. Jag räknar kallt med att kanalerna kommer utökas innan tjänsten släppt i skarpt läge. Annars lär den inte bli långlivad. Jag tror _starkt_ på Magine, om de bara lyckas ta sig in på de populära TV-nära plattformarna (Apple TV, Smart-TV, etc), om deras kanalutbud blir mer komplett och om priset hamnar på rätt nivå. Viktigt för mig är en "oberoende" part för TV (likt Spotify för musik) snarare än en bunden (likt TV4 Play).
Netflix har lyckats med precis detta (Apple TV-"app", finns för vissa Smart-TV:ar, priset är rätt...) som gör att tröskeln för att sätta sig ner och titta minimeras. Tjänsten fungerar dessutom klockrent och kvalitén på video (i alla fall det material jag tittat på) har varit riktigt bra, betydligt högre än DVD-kvalitet. Utbudet är en annan fråga som för mig (till en början åtminstone) är sekundär. De är ursäktade i uppstartsperioden men det håller inte i längden. De hävdar att "deras grej" är att leverera fullständiga säsonger av TV-serier men då ska de också ha _allt_ färdigsänt och det har de inte idag.
Men tack för ett bra och kritiskt inlägg.
Har skaffat Netflix och kör det från Apple TV. Bra att du säger att det inte är DVD-kvalitet för det har vi inte märkt. Ser kanon ut på vår 42-tummare och eftersom vi inte kollar actionfilmer med krevader och helikoptrar som ska surra omkring och smälla i rummet har vi inte ens märkt att ljudet är "dåligt". Vi är helnöjda - men tack för att du berättar för oss att vi ska vara arga och missnöjda för att vi betalar 79 kronor i månaden för att se film och serier mer eller mindre varje kväll.