PR-konsulterna pressar på pressen
Trycket från PR-konsulter blir allt hårdare. Precis, PR-konsulternas branschorganisation, hade för sex år sedan 130 PR-konsulter bland sina medlemsföretag. Idag är siffran en bit över 350.
Trycket från PR-konsulter blir allt hårdare.
Precis, PR-konsulternas branschorganisation, hade för sex år sedan 130 PR-konsulter bland sina medlemsföretag. Idag är siffran en bit över 350.
— Att få journalister att skriva om produkter, åsikter och annat har blivit en allt viktigare del av PR-konsulternas verksamhet, säger Kaj Flick vid Precis.
Han menar att många journalister betraktar PR-verksamhet med överdriven misstänksamhet.
— Vi förmedlar information och åsikter från våra uppdragsgivare, konstigare än så är det inte.
Data är en av de branscher där företagen ofta anlitar PR-konsulter.
— För ett halvår sedan gjorde jag ett överslag och kom fram till att det finns ungefär lika många IT-journalister som PR-konsulter inom IT-branschen, berättar Håkan Ogelid, nyhetschef vid Computer Sweden.
Under en vanlig fredageftermiddag hör 10-15 PR-konsulter av sig till Håkan Ogelid.
— En del av dem kommer med mycket avancerade nyhetstips men vi gör inte på något sätt en tidning som styrs av PR-konsulter. Om vårt budskap var: “Titta vilka fantastiska produkter vi skriver om”, då skulle ingen längre köpa tidningen.
Linda Vikström, redaktör för IT Affärer, ser PR-konsulterna som en tillgång.
— De kommer med nyhetstips och det underlättar bevakningen. Sen är det upp till mig att ha integritet och sålla bort det jag inte vill ha.
— Men det finns en tendens att IT-journalister blir lata och låter sig matas med information istället för att själva leta efter nyheter.
Ibland vill PR-konsulterna bjuda på något, exempelvis en lunch i samband med en presskonferens då någon ny produkt ska presenteras.
— Det kan vara dumt att tacka nej när man bjuds på lunch, det är bra att träffa aktörerna i branschen, anser Linda Vikström.
Inger Ridström, chefredaktör för Må Bra, har lång erfarenhet av PR-konsulter.
— Mitt intryck är att de blivit mer seriösa. På 1970-talet kunde de locka med vin redan till morgonvisningarna, sånt förekommer knappast längre.