Gå direkt till textinnehållet

Hemligheten bakom tidningarnas poddsuccéer

Produktionsbolaget Banda ligger bakom flera hyllade poddserier  tillsammans med tidningar som Svenska Dagbladet och Dagens Arbete. För Journalisten avslöjar de hemligheterna bakom framgångarna, och vad alla skrivande journalister som vill berätta med ljud behöver lära sig.

Hugo Lavett hade nyligen utbildat sig vid Dramatiska institutet och börjat jobba åt dokumentärredaktionen på P1 när han träffade Robert Barkman för första gången. Robert hade satts att producera Hugos serie Kvinna hittad död vid badplats och det blev fullträff direkt. Förutom att serien vann Stora Radiopriset och Prix Europa 2014 så etablerades en speciell arbetsrelation som gjorde att de startade produktionsbolaget Banda tillsammans fem år senare.

Den första egna produktionen blev krimserien Olöst: Porr­morden, som släpptes exklusivt på Spotify i juli 2019. Där berättas historien om den seriemördare som satte skräck i Stockholms porrbransch i slutet av 1980 talet genom att knivmörda tre butiksbiträden på video- och sexbutiker i centrala Stockholm. Sedan dess har Banda växt och avverkat en rad kända ljudsamarbeten med olika tidningsar.

Robert Barkman håller i en bejbis medan Hugo Lavett kollar mejlen inne på Bandas redaktion. Foto: Tor Johnsson.

Mordet på facktopparna, som var nominerad till Guldspaden i år, gjordes tillsammans med Dagens Arbete. DAs reporter Mikael Färnbo söker svaret på mordgåtan med fackföreningsledarna Bertil Whinberg och Ove Fredriksson som hittades mördade i Tallinn för 30 år sedan.

Dynastin är det senaste samarbetet ihop med Svenska Dagbladet. I sex poddavsnitt berättar Svenskans rutinerade näringslivsreporter Jan Almgren historien om en av näringslivets mest mytomspunna familjer – Stenbeckarna. 

Serien tar avstamp i Jan Stenbecks död 2002, som skapade turbulens i familjens företagsgrupp med bolag som Tele2, Kinnevik, Metro och TV3. I Dynastin lyckades man bland annat få till den första intervjun med Jan Stenbecks okände son, vilket fått ett stort genomslag.

Enligt Anna Careborg, vd och chefredaktör för SvD, är Dynastin en av de mest framgångsrika publiceringarna tidningen någonsin har gjort, inte minst när det gäller konverteringar.

– Jag har tidigare sagt att det var fyrsiffrigt redan efter några dagar och serien fortsätter att konvertera. När det gäller antalet lyssningar är det också vår mest framgångsrika poddpublicering någonsin, säger hon.

Idén till serien kläcktes av Bandas Lovisa Lamm Nordenskiöld under ett möte med SvD, som då letade efter en uppföljare till podden Medicinmannen som var Bandas första samarbete med tidningen.

– Jag fick idén efter att jag hade sett HBO-serien Succession, då hade jag tänkt mycket på Cristina Stenbeck som är en fascinerande person, säger Lovisa Lamm Nordenskiöld.

Lovisa Lamm Nordenskiöld. Foto: Tor Johnsson.

Arbetet med serien tog ungefär ett år. Att jobba med skrivande reportrar som inte har en vana av att arbeta med ljud handlar om att coacha kring dels upplägg och dramaturgi, dels intervjuteknik, menar Hugo Lavett och Lovisa Lamm Nordenskiöld. Ett exempel på verktyg de använder sig av är något som kallas för ”capturing the moment” som handlar om att ta tillbaka intervjupersonen till ett historiskt presens. Alltså att ”vara” tillbaka i ögonblicket när det man vill skildra hände.

– I Dynastin finns det flera sådana ögonblick, som när Sophie Stenbeck får dödsbeskeden om sin pappa och sin bror, det är starka vändpunkter. I radio och podd lever man för pauser, andetag, tystnad, tårar. De här små grejerna som är värdelösa om man jobbar med text, säger Lovisa Lamm Nordenskiöld.

En annan intervjumetod de lyfter kommer från journalistlegendaren John Sawatsky och kallas ”the ice only breaks once”, då gäller det att fånga det med mikrofonen.

Ett exempel på det från Dynastin är när Jan Almgren skulle intervjua Felix Granander –  Jan Stenbecks okända son. Under researcharbetet ringde Almgren upp Granander men när han hörde hur sonen gick i gång i andra ändan av luren, och historien började rinna ur honom, så behövde han stoppa det.

– Då blir det så här: vänta nu! Behåll det där tills vi träffas, vilket är en jätteviktig grej för ljudberättande, förklarar Hugo Lavett. 

Hugo Lavett i studion. Foto: Tor Johnsson.

Till skillnad från en del andra produktionsbolag har Banda valt att även göra betalda samarbeten och reklam, vilket de beskriver som viktigt för att kunna finansiera den typ av journalistik de helst vill göra – dokumentärserier.

Vd Robert Barkman ser inga problem med att kombinera journalistik och reklamjobb.

– Än så länge tycker jag inte det, men det är såklart en fråga om förtroende. Vi har gjort en grej för Essity till exempel, tillsammans med PR-byrå, och då är det kanske svårt för oss att göra journalistik kring just hygienartiklar, säger Robert Barkman.

Har ni kollektivavtal?
– Vi speglar flera av punkterna i Unionens kollektivavtal, exempelvis kring semester, pension och försäkringar. Vi är fortfarande ett rätt ungt och litet bolag och i takt med att vi växer är vår ambition att utöka fler delar av det, säger Robert Barkman. 

Banda 

Startades av Hugo Lavett och Robert Barkman 2019. Poddserien Palme-
rummet inifrån
blev nominerad till Stora Journalistpriset 2022, samt utsedd till årets dokumentär på Guldörat samma år. Medicin-
mannen
, som gjordes tillsammans med SvD, blev nominerad till en Guldspade 2022. I år Guldspadenominerades samarbetet med Dagens Arbete-podden Mordet på facktopparna. Banda har gjort dokumentärer för Spotify, SR, Dagens Arbete, Svenska Dagbladet och NRK. 

Personal: Sex anställda, plus två-tre frilansar och en praktikant. 

Fånga ögonblicket med ”capturing the moment” 

  • Intervjutekniken "capturing the moment" för ljudberättande som handlar om att försätta intervjupersonen tillbaka i ett avgörande ögonblick, målet är att få inter­vju­personen att prata i pre­sens. Ett sätt att börja kan vara att be intervjupersonen ligga ner med slutna ögon när man gör intervjun. 
  • Ingen ögonkontakt med intervjupersonen, helst ska du sitta bredvid och ställa korta små frågor i presens. Exempelvis: Vad gör du?  Vad ser du?  Vad känner du?
  • Pauser är viktigt, och tystnad, invänta svaren. En gyllene regel är att räkna till tio när det blir tyst innan du säger något.
  • Ha med dig att du inte kan tänka ut alla frågor i förväg, det handlar till stor del om närvaro från reportern, i stunden. Fråga det som kommer upp i huvudet. 
  • Undvik att prata för mycket som reporter, bryt inte tystnaden. Inga "stängda" frågor. 

 

Fler avsnitt