Gå direkt till textinnehållet

Vinnare och förlorare i Orvesto

(UPPDATERAD) Årets första mätning över tidningsläsandet är dystert. Men det finns några vinnare, främst bland trädgårds- och heminredningstidningarna, medan kvällspressen fortsätter raset.

Bland vinnarna i Orvesto Konsuments mätning över de fyra första månaderna hittar vi bland annat de hemlösas tidning Faktum. De ökar från 138 000 till 140 000 läsare jämfört med samma period förra året. Även Filter ökar med åtta tusen läsare upp till 104 000. Matmagasinet ökar också stort från 89 000 läsare upp till 104 000.

En gemensam trend av ökningar hittar man bland trädgård och heminredning: 

*Hus & Hem Trädgård ökar från 103 000 till 128 000 läsare.

*Hem Ljuva Hem Trädgård ökar med 15 000 läsare upp till 97 000.

*Allt om Trädgård läses nu av 236 000 läsare jämfört med 209 000 samma period förra året.

*Allers Trädgård ökar med 9 procent upp till 199 000 läsare.

Även bland motortidningarna samt fiske och jakt hittar vi en del vinnare.

*AB Bil ökar med 10 000 läsare upp till 84 000.

*Auto Motor & Sport ökar med 3 000 läsare upp till 94 000. 

*Allt om Flugfiske ökar med 10 000 upp till 48 000 läsare.

Tappar gör dock bland annat Allt om MC som backar 5 000 läsare ned till 74 000. Bilsport ökar med 1 000 läsare upp till 123 000.

De är lätt att hitta förlorare i Orvesto Konsument då den stora massan tappar. Bland annat fortsätter kvällspressens kändistidningar Expressen Extra och Aftonbladet Klick att backa. Klick rasar med 22 000 läsare ned till 168 000 och Extra med 5 000 läsare ned till 92 000.

Även Aftonbladet och Expressens vanliga edition tappar. Aftonbladet tappar nästan 100 000 läsare jämfört med samma period förra året ned till 659 000 läsare. Expressen backar med 84 000 ned till 598 000.

Även de stora historietidningarna har det tufft och backar. Av tidningarna Populär Historia, Allt om Historia och Världens Historia är det bara Allt om Historia som nu når över 200 000 läsare med sina 207 000.

Fler avsnitt
Fler videos