Gå direkt till textinnehållet

”Vi når två miljoner kvinnor”

Allas lanserar kampanjen och reportageserien #sistaslaget för att synliggöra samhällsproblemet mäns våld mot kvinnor. ”Vi når ut väldigt brett med det här otroligt viktiga ämnet”, säger Susanne Lindén, ansvarig utgivare.

Allersägda Allas lanserar idag kampanjen mot mäns våld mot kvinnor. På allas.se samlas videointervjuer, intervjuer och krönikor.

– Det här är ett otroligt viktigt ämne. Fortfarande blir väldigt många kvinnor utsatta för misshandel av män, varje dag. Vi vill uppmärksamma det här och därigenom verka för att samhället ser till att det finns resurser att arbeta mot det här, och att kvinnorna får den hjälp de behöver, säger Susanne Lindén.

– Och vi vill framför allt berätta kvinnors historier. Vi hoppas att det kan hjälpa och pusha andra att våga anmäla, och att vi kan väcka debatt och uppmärksamhet kring problemet.

Varför lanserar ni #sistaslaget just en vecka före jul?
– Vi skriver kontinuerligt om det här ämnet. Men julen är inte bara glädje och fest, utan också en väldig tuff tid i många familjer.

Vad består satsningen av journalistiskt?
– Vi försöker få med alla aspekter av ämnet. Framför allt har vi pratat med kvinnor som berättar sina historier i intervjuer, filmer eller krönikor, men vi har också intervjuat folk som jobbar på andra sidan: polis, socialtjänst.

Går serien både i papper och på sajt?
– Ja, men en del går exklusivt på sajten. Papper och sajt når olika publiker, men mäns våld drabbar kvinnor i alla åldrar och samhällsklasser. När vi slår samman sajt och papper når vi extremt många kvinnor i Sverige, två miljoner, med det här viktiga ämnet, säger Susanne Lindén.

Hur har det varit att jobba med ämnet?
– Det har funnits ett stort engagemang på redaktionen för att hitta rätt historier, rätt infallsvinklar och för att göra det på ett respektfullt och bra sätt. Kvinnorna ska känna sig trygga i att våga berätta sina historier.

Fler avsnitt
Fler videos