Gå direkt till textinnehållet

”Vi har blivit bättre på att vara mer lokala”

Förra året slog Fiskejournalen rekord på webben med 1,2 miljoner unika besökare. Enligt chefredaktören Anders Holm är det en satsning på att visa lika delar fiskeglädje som att belysa mer allvarliga problem kring fisket som ligger bakom framgången.

2019 blev ett stort rekordår på webben för Fiskejournalen där man kom upp i 1,2 miljoner unika besök, en 40-procentig ökning mot tidigare år.  

– Man kan säga att det är lika viktigt för oss att inspirera läsarna att komma ut i fiskevattnet som att hjälpa till så att sportfiskare får det bättre och kan fånga mer fisk, säger Anders Holm till Journalisten.

Fiskejournalen har alltid varit bra på att visa fiskeglädje i tidningen men numera fokuserar man också mer på att belysa de problem som också finns för sportfisket.

Bland artiklar och reportage som har engagerat läsarna den senaste tiden finns exempelvis Girjas samebys numera lagliga rätt att förvalta fisket och jakten i samebyns byområde, en fråga som också fått stor uppmärksamhet i riksmediernas nyhetsrapportering. I Fiskejournalen gjorde man den med vinkeln hur det påverkar fritidsfisket för icke-samer.

Ett annat knäck som redaktionen själva lyfter fram på sajten handlar om hur sportfisket i Norrköpings strömmar störs av sprängningar uppströms, och vilka konsekvenser det får.

– Jag skulle säga att vi har blivit bättre på att vara mer lokala. Att förstå att vi verkar där våra sportfiskare finns, och skriva för dem. Det är viktigt för oss att vi hittar lokala nyheter från alla små hörn i vårt land, säger Anders Holm.

En fördel som hans tidning har, enligt chefredaktören, är att annonserna ger mervärde och uppskattas av läsarna.

– Det är klart att vi som sitter med papperstidningen brinner lite extra för den, och vi vet att läsarna gillar annonser hos oss, det finns ett värde för dem att de får se nya prylar som kommer ut på marknaden.

Fakta/Fiskejournalen

  • Fiskejournalen kommer ut med nio nummer per år. Under 2019 låg den prenumerade upplagan på 7 800. 
  • Enligt Orvesto kunsument (2019:2) läser 73 000 tidningen, varav 63 000 är män.
  • På sajten arbetar en heltidare och en deltidare. På papperstidningen finns tre anställda.
  • Fiskejournalen har funnits under olika namn sedan 1974. Ett tag under 80-talet hette den Fiskejournalen-Sportfiskaren och fungerade som förbundstidning för Sportfiskeförbundet. På 45 år har man bara haft tre chefredaktörer.
Fler avsnitt
Fler videos