Gå direkt till textinnehållet

”Vi är säljande reportrar”

"Tidskrift om företag och företagare" - så presenterar sig magasinet Företagsextra. I själva verket måste omskrivna företag betala stora summor för att synas i magasinet.

Företagsextras magasin kommer ut flera gånger per år och innehåller artiklar och bilder om företag och företagare runt om i landet. Magasinet skriver på sin Facebooksida att den är en tidskrift om företag och företagare, och redaktionen önskar god jul och gott nytt år.

Cecilia Arnström, verksamhetsansvarig på Norrtälje Katthem, berättar hur verksamheten kontaktades av en kvinna som ville komma och skriva en artikel om katthemmet i Företagsextra. Först efter en halvtimmes intervju framkom det att det skulle kosta katthemmet 32 000 kronor att få artikeln och företagsuppgifter i anslutning till den publicerade.

– Hon sa inte att hon var journalist, men att hon ville skriva en artikel om vår verksamhet i sin tidning och undrade om hon kunde boka en tid för att komma till oss och göra intervjun och fotografera. Så självklart tyckte vi att det var bra, skriver Arnström i ett mejl.

Journalisten har sökt någon ansvarig på Företagsextra, men bara fått mejlsvar – på vissa av våra frågor – från det anonyma "Redaktionen".

Vad är er affärsidé?

– Att så många läsare som möjligt ska hitta vår kunders annonser och artiklar via vårt tryckta gratismagasin och via vår hemsida eller via FB samt övrig social media.

Ni presenterar er som en ”tidskrift om företag och företagare”, men tar betalt för artiklarna. Är det då journalistik?

– Vi tar ej betalt för artiklarna utan för den annons eller kontaktruta som kunden vill ha.

Att Norrtälje Katthem inte uppfattat att det rört sig om att köpa en annons förrän efter den gjorda intervjun kommenterar Företagsextra så här:

– Våra säljare ska presentera sig som säljande reporter, ej journalist om inte säljaren är utbildad journalist, då har dom rätt att kalla sig detta.

Är det tydligt för alla att ni inte är journalister utan säljer annonser?

– Kunden ska alltid veta att det handlar om en avgift för den annons som vi kommer att erbjuda innan vi börjar intervjua honom eller henne, samtidigt som vi presenterar magasinet och konceptet.

Fler videos
Fler avsnitt