Gå direkt till textinnehållet

”Vår uppgift är att göra samhällsnytta”

Det finns ett samband mellan en stark lokal närvaro och en positiv upplageutveckling. Det säger Barometerns chefredaktör Anders Enström.

Nylingen kom en rapport skriven av medieforskare på Södertörns högskola som visar att var tredje lokalredaktion försvunnit på tio år.

Enligt Anders Enström är Barometern en tidning som går emot denna trend och behåller sina lokalredaktioner. Tidningen har åtta bemannande lokalredaktioner.

– Av landets 25 större morgontidningar är det vi som lyckats bäst med att ha behållit upplagan de senaste tio åren. Jag tror att det finns ett starkt samband mellan lokal närvaro och att lyckas behålla upplagan.

Annons Annons

Barometern ägs av en stiftelse. Tror du att det har betydelse?
– Vi tjänar pengar för att ge ut en tidning. Vår uppgift är i första hand att göra samhällsnytta. Pengarna som kommer in från prenumeranterna går till att trygga utgivningen av tidningen så att vi kan fortsätta att vara det lokala torget för samtal och debatt.

Fler avsnitt
Fler videos